استراتژی مقابله با تهدید هیبریدی شناختی روسیه 🔸ازآنجاکه فرهنگ و تاریخ هر کشور منحصربه‌فرد است و از سوی دیگر موفقیت هر استراتژی دفاعی در حوزه عملیات اطلاعاتی باید متناسب با نهادها و جمعیت‌های محلی باشد، مؤثرترین استراتژی‌ها احتمالاً آن‌هایی هستند که بر اساس هر کشور توسعه و مدیریت می‌شوند. 🔹یک چارچوب مهم در استراتژی دفاع اطلاعاتی برای مقابله با حملات اطلاعاتی روسیه باید دربرگیرنده "تمام ملت" باشد. رویکرد تمامی ملت یک تلاش هماهنگ بین سازمان‌های دولتی، ارتش، جامعه اطلاعاتی، صنعت، رسانه‌ها، سازمان‌های تحقیقاتی، دانشگاهی و گروه‌های سازمان‌یافته شهروندی است. یک نیروی عملیات ویژه می‌تواند حمایت کشور و نیز هماهنگی میان سایر دولت‌ها را فراهم کند. 🔸درست مانند دنیای فیزیکی یا واقعی، نقشه‌های خوب برای هر استراتژی در عملیات اطلاعاتی حیاتی و مهم هستند. در مورد عملیات اطلاعاتی، نقشه‌ها جریان اطلاعات را نشان می‌دهند. 🔹 نقشه‌های اطلاعاتی باید ارتباط در چنین محیطی را نشان دهند و به جریان سازی آن محیط کمک کنند. آن‌ها به‌عنوان نرم‌افزار رایانه‌ای و پایگاه داده دیده می‌شوند. نقشه‌برداری اطلاعات برای انجام عملیات اطلاعاتی هنر ایجاد، نگهداری و استفاده از چنین نقشه‌هایی را فراهم خواهد ساخت. 🔸 ویژگی مهم نقشه‌های اطلاعاتی این است که آن‌ها به‌طور مداوم در حال تغییر جهت انعکاس ماهیت پویای محیط اطلاعاتی هستند. ازآنجاکه آن‌ها برنامه‌های رایانه‌ای هوشمندانه‌ای هستند، قادرند به سؤالات پاسخ دهند، آگاهی از وضعیت را به‌صورت پویا فراهم می‌کنند و به برنامه‌ریزی، نظارت و اصلاح مناسب عملیات کمک خواهند کرد. 🔹نقشه‌های اطلاعاتی امروزه ازنظر فنی امکان‌پذیر است و در حال حاضر  فرم‌هایی وجود دارد که می‌توانند برای پشتیبانی از طراحی و اجرای استراتژی عملیات اطلاعاتی سازگار شوند. به‌عنوان‌مثال، بیشتر کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و همچنین چندین شریک غیر ناتو، قبلاً تحت عملیات اطلاعاتی متمرکز روسیه قرار داشته‌اند و آن‌ها تکنیک‌های جاری روسیه در این زمینه را نشان می‌دهند. 🔸با استفاده از نقشه‌های اطلاعاتی، می‌توان منابع اصلی روسی را که به‌عنوان بخشی از عملیات اطلاعات روسیه علیه یک کشور هدف، نقشه‌برداری کرده‌اند را شناسایی کرد. این منابع ممکن است در موارد زیر بارگیری شوند: 1- اتاق‌های فکر روسیه و کشور هدف. 2- بنیادها (به‌عنوان‌مثال، راسکی میر ) 3- مقامات (به‌عنوان‌مثال روسوترودنیچستوو) 4- ایستگاه‌های تلویزیونی (به‌عنوان‌مثال راشا تودی) 5- آژانس‌های خبری و خدمات چندرسانه‌ای (به‌عنوان‌مثال، اسپوتنیک) 6- گروه‌های اجتماعی و مذهبی فراملیتی 7- شبکه‌های اجتماعی و ترول های اینترنتی برای به چالش کشیدن ارزش‌های دموکراتیک، تقسیم اروپا، کسب حمایت داخلی و ایجاد درک از کشورهای شکست‌خورده در همسایگی شرقی اتحادیه اروپا در حال فعالیت به نفع روسیه هستند. 8- شرکت‌ها و سازمان‌های تحت کنترل دولت روسیه 9- احزاب سیاسی و سازمان‌های دیگر در کشور هدف به‌ویژه به‌طورکلی در اتحادیه اروپا با بودجه پنهان روسیه قصد داشتند انسجام سیاسی را تضعیف کنند. 10- تبلیغات روزنامه‌نگاران روسیه، سیاستمداران و افراد در کشورهای مخالف که به‌طور خاص و مستقیم اتحادیه اروپا را هدف قرار می‌دهند. 🔹به شکل مشابهی، نقشه‌برداری از گیرنده‌های حالت هدف به‌عنوان بخشی از عملیات اطلاعاتی روسیه در برابر دولت هدف نام‌برده می‌شود که ممکن است شامل موارد زیر باشد: 1- سازمان‌های دولتی ملّی 2- ارتش 3- جامعه اطلاعاتی 4- صنعت 5- رسانه‌ها 6- اتاق‌های فکر مستقل 7- آکادمی و دانشگاه‌ها 8- گروه‌های سازمان‌یافته شهروندان. 🔸یک استراتژی دفاعی اطلاعات مؤثر؛ بر اساس مقابله هماهنگ با جریان اطلاعاتی است که توسط نقشه‌های اطلاعاتی آشکار می‌شود. یک استراتژی مؤثر شامل روش‌هایی برای ایجاد اعتماد بین عناصر نیروی دفاعی و مردم است. 🔹این استراتژی همچنین شامل مکانیزمی برای شناسایی ماهیت تهدید اطلاعات از جانب روسیه هست که مداوم در حال تکامل بوده و به‌سرعت با روشی هماهنگ در تمام عناصر دفاعی سازگار می‌شود. کریستوفر پل و میریام متیوز از اندیشکده رند مشاهده می‌کنند: "تحقیقات تجربی در روانشناسی نشان می‌دهد که ویژگی‌های مدل تبلیغاتی معاصر روسیه می‌تواند بسیار مؤثر و طرز باورنکردنی پنهان باشد. 🔸آن‌ها یک تحلیل دقیق و موجز از نتایج تحقیقات روان‌شناختی مرتبط ارائه می‌دهند که در آن باید هر استراتژی دفاعی اطلاعاتی را آگاه ساخت. ┅━━━━━━━━━━━┅─ ✍ خیابان انقلاب 🆔 @khodaafarin_enghelab