هدایت شده از کلمه سواء
🏴معنای فاطمیه چیست؟ پرسش اصلی این است.(1 از 2) در سال‌های اخیر شاهد هجوم به باورها و ارزش‌های شیعی توسط برخی با پوشش مفهوم مقدس "وحدت اسلامی" هستیم. یکی از مهم‌ترین موسم‌های بازی‌گری این جریان‌ ایام فاطمیه است که با تکنیک‌های متنوع در راستای سست کردن باورها و کمرنگ کردن هویت دینی شیعیان تلاش می‌کنند. برای نمونه؛ چند روز پیش آقای م.م نوشته بود: «از منابع اهل سنت راهی برای علم یا حتی گمان به وقائع مورد اعتقاد شیعه وجود ندارد» در نتیجه «نمی‌توان آن‌ها را در تنگنای انتخاب اهل بیت یا خلفا قرار داد» و از همین‌جا بر علیه این ستمگرانِ همیشه‌ی تاریخ یعنی شیعیان عزادار حضرت فاطمه سلام الله علیها تاخته؛ که چرا همواره به دنبال "تحمیل عقیده" سست و غیر قابل اثبات خود بر اهل سنت هستید؟ و مگر نمی‌دانید که «قدر و منزلت آن حضرت نزد آنان بدان حد است که در صورت اثبات چنین امری، آنها نیز هرگز با قاتل آن حضرت رفاقت ندارند»¹ شخص دیگری از همین جریان، پس از بیان این‌که درباره شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها «بحث علمی منتج و اقناع‌آور، قطعا منتفی است» راه‌کارش برای حل مشکل این است که: «شیعه باور دارد که در ایام رجعت، حق از پشت ابر ضخیم تاریخ بیرون می‌آید. سنی هم معتقد است که ظلم به خلفا در یوم‌تبلی‌السرائر آشکار می‌شود» پس «تا تجلی انکارناپذیر حق، طبق نص صریح قرآن باید به حبل الله چنگ بزنیم و به حکم عقل، کشمکش بر سر بحثی را که امکان اقناع علمی منتج ندارد، تا زمان مقدر رها کنیم»² و از این دست سخنانی که گویا این حضرات، خود را در نقش یک داور منصف و بی‌طرف تصویر می‌کنند که در پی تحقیقات گسترده برای کشف حقیقت و زدودن جهالت‌ها و تعصب‌ها و کاستن از خسارت‌ها در نهایت، لا جرم به این نتیجه منتهی شده که اسناد و مدارک شیعه، به اندازه‌ای نیست که پزشکی قانونی رأی به مقتول بودن حضرت زهرا سلام الله علیها بدهد. پس شهادت ایشان امری غیر قابل اثبات بوده و سخن گفتن درباره آن چیزی جز خسارت به بار نمی‌آورد. اما حقیقت آن است که روایت ایشان از فاطمیه و فرهنگ شکل یافته ذیل آن در طول تاریخ تشیع، روایتی نادرست بوده با معنای فاطمیه در فرهنگ شیعی فرسنگ‌ها فاصله دارد. آیا اساسا شیعیان، مدعی شهادتی از جنس ذبح و قتل مستقیم (شبیه شهادت سیدالشهدا علیه السلام) برای حضرت زهرا سلام الله علیها هستند تا اگر بنا بر ادعای آن‌ها ادله، وافی به اثبات قتل نبود آقایان در دادگاه عدلی که خود را به عنوان قاضی آن منصوب کرده‌اند؛ علیه شیعیان حکم صادر کنند؟ بله؛ کاملا درست می‌گویند که اعتقاد شیعیان به شهیده بودن حضرت زهرا سلام الله علیها به دلیل روایات رسیده از امامان در منابع شیعی³ و گزارش‌های تاریخی مبنی بر وجود این اعتقاد در میان شیعه در طول تاریخ تا زمان حضور امامان علیهم السلام است.⁴ اما مگر فاطمیه، در سبب مباشر رحلت حضرت خلاصه می‌شود که اگر فرض کنیم قتل مستقیم قابل اثبات نبود پرونده‌ی فاطمیه را تا قیامت مختومه اعلام کنیم و از پسِ آن، سخن گفتن در این زمینه را ممنوع کنند؟ برعکس؛ اتفاقا معنای فاطمیه در همین غبارآلود بودن فضای تاریخ در گزارش مهم‌ترین حادثه‌ پس از رحلت رسول اکرم صلی الله علیه وآله نهفته است. فاطمیه به معنای پرسش از علت قهر حضرت زهرا سلام الله علیها با غاصبان خلافت است. فاطمیه به معنای پرسش از علت وصیت به دفن شبانه و مخفیانه با اصرار بر عدم حضور خلیفه است.⁵ فاطمیه به معنای پرسش از مکان قبر دختر پیامبر و علت مخفی بودن است آن هم با وجود آن جایگاه عظیمی که رسول اکرم صلی الله علیه وآله در زمان زندگانی خود برای ایشان بیان کرده بودند.⁶ فاطمیه به معنای پرسش از ضربه‌ای است که باعث کشته شدن ثلث سادات شد؛ همان پرسشی که عالم بزرگی مانند "ابن ابی دارم" که در ترجمه‌اش گفته‌اند: «الإِمَامُ الحَافِظُ الفَاضِلُ» و «كان موصوفا بالحفظ والمعرفة» كسي كه يك عمر به عنوان عالم سني شناخته مي‌شده «كان مستقيم الامر عامة دهره»⁷ به جائی رساند که در اواخر عمر در حضورش روضه‌ی «أنَّ عُمر رَفَسَ فَاطِمَة حَتَّى أَسقطتْ محسّناً» خوانده شود.⁸