🔰 حق و باطل.
🔷🔹 دو راه يا دو روش يا دو مقصد هست
و هر كدام از اين دو خواهانى دارد.
«حق و باطل و لكل اهل».
🔹 مى بينى كه چگونه از بلاء و ابتلاء امتى سخن مى گويد
كه جاهليت به آن بازگشته
و چگونه از آميزش ها و غربال ها و تحول ها مى گويد
🔹 و چگونه از راه و مركب هاى سركش و آرام مى گويد
و از حق و باطل و خواستاران اين دو.
🔹 براى غربال شدن و تمحيص كردن،
آزمايش و ابتلاء و امتحان ها مطرح مى شود
تا جايگاه ها مطابق اندازه ها باشد
و نفوذى ها و مغرورهاى جاهل به كنار مى روند
و سر كار خود گيرند.
🔶🔸 با عبادت، با عمل، با حرف، آدمها مشخص نمى شوند
و اندازههاشان نمودار نمى گردد،
آنچه نهفته ها را مشخص مى كند
و حالتها و آدمها را از يكديگر جدا مى سازد،
بلاء است
🔸 و اين بلاء،
صنعت خدا و كار اوست.
كه مى فرمايد:
«واصطنعتك لنفسى»
تو را براى خودم ساختم.
🔸 كسانى كه غرور علم و عشق و عمل گرفتارشان مى كند،
غربال بلاء و گرفتارى ها نجاتشان مى بخشد
و ضعف ها و كفرهاشان را و نهفته ها و نفوذى ها را مشخص مى سازد.
🔸 كه حسين عليه السلام فرمود:
«الناس عبيد الدنيا والدين
لعق على السنتهم يديرونه ما درّت معائشهم
فاذا محصوا بالبلاء قل الديانون».
🔸 آدمها آنجا كه با بلاء تمحيص مى شوند
دينداريشان مشخص مى گردد.
📝 استاد علی صفایی حائری(رحمه الله)
📚 کتاب وارثان عاشورا، صفحه ۶۸
#وارثان_عاشورا
🆔️
@misagallah313