🔰 حق و باطل. 🔷🔹 دو راه يا دو روش يا دو مقصد هست و هر كدام از اين دو خواهانى‏ دارد. «حق و باطل و لكل اهل». 🔹 مى‏ بينى كه چگونه از بلاء و ابتلاء امتى سخن مى‏ گويد كه جاهليت به آن بازگشته و چگونه از آميزش‏ ها و غربال‏ ها و تحول‏ ها مى‏ گويد 🔹 و چگونه از راه و مركب‏ هاى سركش و آرام مى‏ گويد و از حق و باطل و خواستاران اين دو. 🔹 براى غربال شدن و تمحيص كردن، آزمايش و ابتلاء و امتحان‏ ها مطرح مى‏ شود تا جايگاه‏ ها مطابق اندازه‏ ها باشد و نفوذى‏ ها و مغرورهاى جاهل به كنار مى‏ روند و سر كار خود گيرند. 🔶🔸 با عبادت، با عمل، با حرف، آدم‏ها مشخص نمى‏ شوند و اندازه‏هاشان نمودار نمى‏ گردد، آن‏چه نهفته‏ ها را مشخص مى‏ كند و حالت‏ها و آدم‏ها را از يكديگر جدا مى‏ سازد، بلاء است 🔸 و اين بلاء، صنعت خدا و كار اوست. كه مى‏ فرمايد: «واصطنعتك لنفسى» تو را براى خودم ساختم. 🔸 كسانى كه غرور علم و عشق و عمل گرفتارشان مى‏ كند، غربال بلاء و گرفتارى‏ ها نجاتشان مى‏ بخشد و ضعف‏ ها و كفرهاشان را و نهفته‏ ها و نفوذى‏ ها را مشخص مى‏ سازد. 🔸 كه حسين عليه السلام فرمود: «الناس عبيد الدنيا والدين لعق على السنتهم يديرونه ما درّت معائشهم فاذا محصوا بالبلاء قل الديانون». 🔸 آدم‏ها آن‏جا كه با بلاء تمحيص مى‏ شوند دين‏داريشان مشخص مى‏ گردد. 📝 استاد علی صفایی حائری(رحمه الله) 📚 کتاب وارثان عاشورا، صفحه ۶۸ 🆔️ @misagallah313