✅
#یک_نکته_در_باب_تدریس_درس_معارف:
🔖ارائه چارچوب کلی در آغاز تدریس:
مباحث هر جلسه تدریس باید یک چارچوب مشخصی در راستای هدف کلی درس داشته باشد. نقطه آغاز و نقطه پایان و همچنین مباحثی که باید در آن بحث شود در کتابهای معارف چاپ نهاد، این چارچوب رعایت شده است.
⬅️ چارچوب باعث میشود بحث هدفمند شده و استاد کمتر دچار پراکندهگویی شود و نیز دانشجو بداند امروز با چه مباحثی میخواهد روبرو شود. نوشتن چارچوب کلی بر روی تخته ضروری است و استاد بعد از ایجاد انگیزه و نوشتن عنوان بحث در کنار تخته، در ذیل آن باید چارچوب کلی بحث را بنویسد.
⬅️ بعد از نوشتن چارچوب بهتر است خط عمودی کشیده شود تا چارچوب از سایر مباحث تخته جدا شود این چارچوب تا آخر کلاس روی تخته میماند و استاد نباید در وسط بحث آن را پاک کند. مطالب هر شاخص در قسمت های باقی مانده نوشته میشود و زمانی که مباحث آن شاخص تمام شود، مطالب نوشته شده در سمت چپ پاک شده و علامتی در کنار عنوان شاخص (چارچوب کلی) زده میشود. این نوع نوشتن باعث میشود اولا از تخته به صورت مطلوب استفاده شود و ثانیا نگاه دانشجو منعطف به مباحثی شود که در سمت چپ نوشته میشود.
⬅️ در هنگام نوشتن چارچوب استاد نباید در حالت پشت به دانشجویان اقدام به نوشتن چارچوب نماید و دانشجویان را به حال خودشان رها کند. این امر موجب همهمه در کلاس میشود. بلکه استاد در خلال نوشتن باید به سمت دانشجویان نگاه کند توضیح کوتاهی بدهد سپس به ادامه نوشتن اقدام نماید.
🔰میزمعارف
@mizemaaref