6. دانشیار فلسفه دین موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی ره افزود: مولفه دیگر الحاد عملگرا این است که ایمان ضد اخلاق است و بر روی مقوله جهاد دست میگذارند و میگویند جهاد، خشونت دارد؛ حتی در رواج اسلامهراسی از این مقوله زیاد استفاده میکنند؛ یا میگویند دین باعث ایجاد اخلاق ذلیلانه میشود و انسان همیشه در برابر خدا احساس رقیت و بندگی و خواری و زبونی دارد که نیچه خیلی روی این مسئله تاکید می کند. یا مارکس میگفت، دین افیون تودهها است و مردم را به صبر و تسلیم در برابر رضا و قضای الهی دعوت میکند و انسانها در برابر ظلمی که به آنها میشود دعوت به صبر و رضا و تسلیم میشوند و این باعث تخدیر انسانها است. بدیهی است که همه این نوع اشکالات به برداشت نادرست از دین بر می گردد نه معرفت دینی صحیح و دیندرای مبتنی بر معرفت عقلانی .
7. هزینهکردهایی که با دستور دین انجام میشود هم یکی از نمونههای آسیب دینداری از ناحیه ملحدین عمگراست که میگویند این همه هزینه برای حج و کربلا و مراسمات دینی صرف میشود و خوب است که آن را صرف فقرا و مساکین و سایر خدمات اجتماعی بکنیم و این را هم جزء مضرات دینداری میدانند . پاسخ اجمالی این ادعا این است که واجبات دینی و اجتماعی و انسانی در کنار هم باید دیده شود؛ مناسک دینی ما هیچ منافاتی با سایر واجبات انسانی و اجتماعی ندارد بلکه این مناسک مشوق این واجبات است و بیشترین زمینه را برای انجام خدمات اجتماعی در همین عرصه های مذهبی می توان یافت . مضاف بر این که این اشکال ناشی از عدم درک ماهیت اعمال و مناسک دینی و نقش آنها در سعادت انسان است .
استاد جعفری در پایان تاکید نمود که همه شبهات ملحدین عملگرا ، صرفا ادعاست که با رنگ و لعاب زیبا به خورد جوانان و مردم می دهند و در فضای مجازی رواج میدهند و از آن با عنوان جاذبه الحاد یاد میکنند و قصد دارند چهره دین را تخریب نمایند . دین دارای کارکردهای فردی و اجتماعی بی شمار است که حتی اندیشمندان سکولار هم به وجود این آثار مثبت دینداری در بهبود زندگی ، اشاره یا تصریح کرده اند.
🆔
@mjafari_ir