مسأله حجاب در الگوی حزب الله لبنان محمد علی میرزایی 🔸🔸🔸🔸 مسأله حجاب در ایران گرفتار تنگ‌نظری، بدفهمی و افراط شده است. هزینه‌های روش برخورد با این پدیده گاه تا مرز تهدید اصل نظام پیش رفته‌است. حال که به فضل الهی و رشادت‌های نیروهای مدافع امنیت، گرد و غبار فتنه و تنش داخلی خوابیده است، لازم است بدون هر گونه ملاحظه در ابعاد این موضوع کاوش شود تا از ادامه آسیب‌های چند دهه آن علیه کشور جلوگیری شود. یکی از عواملی که باعث توهم‌زدایی برخی خواص دینی و سیاسی کشور ما می‌شود و تصورات آنان را ابطال می‌کند و فضای جزم‌اندیشانه حاکم بر خیالشان را می‌زداید، توجه به الگوهای دیگر کشورها در امر حجاب و مقایسه حجاب و وضعیت آن در آنهاست. نکته اول: بررسی حجاب حزب اللهی لبنان از این نظر اهمیت دارد که حزب الله یک جامعه شیعی است. در دایره انقلاب اسلامی و بلکه کاملا با هزینه جمهوری اسلامی مدیریت می‌شود. از نظر تفکر، ایدئولوژی و سیاسی هم تابع نظریه ولایت فقیه و ضمن منظومه ولایی جمهوری اسلامی قرار دارد. نهادهای نظامی، امنیتی و انتظامی ما هم حزب الله به عنوان الگوی برتر در جهان اسلام می‌دانند. همه این شباهت‌ها و همگونی‌های همه جانبه باعث می‌شود که با توجه بیشتری به الگوی حجاب آن بنگرند. نکته دوم: حزب الله از آغاز تا کنون برای حجاب اهمیت فوق العاده قایل بوده است.در نظام ایدئولوژی حزب، مسأله حجاب جایگاه مرکزی دارد. فعالیت‌های فرهنگی جامعی از خانواده تا مدرسه تا سیاست و رسانه حزبی، در تشویق و تربیت محجبه به چشم می‌خورد. نکته سوم: در طول عمر چهل ساله حزب الله( از ۱۹۸۲ تا اکنون) هیچ گاه حجاب در جامعه به زور قانون نبوده است. افراد به اختیار خود حجاب را انتخاب کرده‌اند. البته محیط فرهنگی و سیاسی حزب در جنوب، ضاحیه بیروت و دیگر مناطق تحت هیمنه فرهنگی و نرم حزب الله به نحو چشمگیری برای زنان و دختران محجبه جذاب و مشوّق بوده است. نکته چهارم: در تمام مناطق با ثقل حضور شیعه و حزب الله علی رغم برجسته بودن ارزش حجاب اما هیچ گاه و به هیچ نحوی علیه بدحجابی و بدحجابان پروپاگاندای پر از توهین، تخریب، ناسزا نبوده است. در طول مدت بیست ساله اقامتم در لبنان، حتی یک بار بیاد ندارم ادبیات پر از توهین و تخریب بدحجابان امام جمعه مشهد، اصفهان، تهران ، کرج و دیگر شهرهای ما در لبنان بر زبان یکی از امامان جمعه و جماعت حزب الله جاری گردد. در نتیجه نه قانون زور و اجباری بوده و هست و نه ادبیات تند و اهانت آمیزی تحت بدفهمی‌های امر به معروف و نهی از منکر در آجا بود، با این حال موج گرایش به حجاب تا امروز رو به رشد است. نکته پنجم: رابطه گرم، صمیمی و پر محبت دختران و بانوان محجبه با شل‌حجابان یکی از مهمترین عوامل جذب آنان به حجاب است. اوهامی که در ایران گریبانگیر بخشی از زنان و دختران باحجاب میشود و فکر می‌کنند آنان خوبند و بدحجابان بدند در لبنان و جامعه حزب اللهی مشاهده نمی‌شود. کاملا جا افتاده است که حجاب یک فاکتور از دهها فاکتور خوب بودن است و بدحجابی یک فاکتور از دهها فاکتور بدبودن است و ای بسا دختر بدحجابی بهترین و سالمترین دوست صمیمی یک دختر محجبه باشد و یا دختر محجبه‌ای بهترین دوست یک دختر کم حجاب باشد. حجاب همه چیز برای قضاوت خوبی و بدی نیست. با این همه آزادی و انتخاب‌گری در لبنان، بی تردید حجاب در جامعه حزب اللهی بمراتب از حجاب ایرانی که امری زوری و قهری و قانونی است به مراتب گسترده‌تر و مقبول‌تر است. نیز این آزادی ابدا جامعه حزب اللهی را فاسدتر و خرابتر از ایران نکرده‌است و قطعا نرخ و نسبت رزمندگی، سلامت اخلاقی، امنیت مردمی و آرامش روحی مردم به طور چشمگیری از ایران بالاتر است.