✨✨🔹یا ارحم الرحمین🔹✨✨ نکته های ناب قرآنی 👌آیات آسمانی برای زندگی زمینی 🔴نکات تفسیری آیات۴۲-۴۷مدثر 🔷 ۴ عامل جهنمی شدن «مَا سَلَكَكمُ‏ْ فىِ سَقَرَ(42)قَالُواْ لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّینَ(43)وَ لَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِینَ(44)وَ كُنَّا نخَُوضُ مَعَ الخَْائضِینَ(45)وَ كُنَّا نُكَذِّبُ بِیَوْمِ الدِّینِ(46) حَتىَّ أَتَئنَا الْیَقِینُ»(مدثر/۴۷) [به آنان رو كرده‏] میگویند: چه چیز شما را به دوزخ وارد كرد؟ می‏گویند: ما از نمازگزاران نبودیم و به تهیدستان و نیازمندان طعام نمیدادیم و با فرورفتگان [در گفتار و كردار باطل‏] فرومى‏رفتیم و همواره روز جزا را انكار مى‏كردیم تا آنكه مرگ ما فرا رسید. 🔸بر اساس این آیات، وقتی از دوزخیان سوال می شود چه کردید که اهل جهنم شدید؟ آنها چهار عامل مهم بدفرجامی راچنین بیان می کنند: ۱. ما از نمازگزاران نبودیم (قالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّینَ) که اگر نماز مى‏خواندیم نماز ما را به یاد خدا می انداخت و نهى از فحشاء و منكر مى‏كرد و ما را به صراط مستقیم الهى دعوت مینمود.(1) ۲. ما اطعام مسكین نمیكردیم (وَ لَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِینَ) مراد از «اطعام مسكین»، انفاق بر تهى دستان جامعه است به مقدارى كه بتوانند كمر راست كنند و حوائجشان برطرف شود.(3) گرچه اطعام مسكین به معنى غذا دادن به بینوایان است؛ ولى ظاهرا منظور از آن، هر گونه كمك به نیازمندیهاى ضرورى نیازمندان مى‏باشد؛ اعم از خوراك و پوشاك و مسكن و غیر اینها.(3) ۳. ما پیوسته با اهل باطل همنشین و همصدا میشدیم (وَ كُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخائِضِینَ)؛ هر صدایى که بر ضد حق بلند مى‏شد و هر مجلسى که براى ترویج باطل تشكیل می‏گردید و ما با خبر میشدیم، با آنها همراهى میكردیم و همرنگ جماعت میشدیم؛ سخنان آنها را تصدیق می‏كردیم و بر تكذیب و انكار آنها صحه می‏گذاردیم و از مسخره بازی آنها نسبت به حق لذت می‏بردیم.(4) منظور از «خوض» سرگرمى عملى و زبانى در باطل، و فرو رفتن در آن است، به طورى كه به كلى از توجه به غیر باطل غفلت شود.(5) ... ۴. ما همواره روز جزا را انكار می‏كردیم (وَ كُنَّا نُكَذِّبُ بِیَوْمِ الدِّینِ)؛ تا زمانى كه مرگ ما فرا رسید (حَتَّى أَتانَا الْیَقِینُ). ناگفته پیداست که انكار معاد و روز حساب، تمام ارزش هاى الهى و اخلاقى را متزلزل میسازد و انسان را براى ارتكاب گناه شجاع مى‏كند، و موانع را از این راه بر می‏دارد، مخصوصاً اگر این مسأله به صورت یك امر مداوم تا پایان عمر در آید. 🔶از این آیات به خوبى استفاده مى‏شود كه این امور چهار گانه یعنى«نماز» و «زكات» و «ترك مجالس اهل باطل» و «ایمان به قیامت»، اهمیت و نقش فوق العاده‏اى در هدایت و تربیت انسان دارد و بر همین اساس؛ جهنم جاى نمازگزاران واقعى، زكات دهندگان، تاركان باطل و مؤمنان به قیامت نیست.(6) 🔹پی نوشت ها : (1) نمونه ج25 ص253 (2) المیزان ج20 ص97 (3) نمونه ج25 ص253 (4) نمونه ج25 ص254 (5) المیزان ج20 ص97 (6) نمونه ج25 ص254-255 ✨مجموعه فرهنگی تخصصی زندگی مطهر ویژه مباحث زن وخانواده sapp.ir/moasesehzendegimotaharr @moasesehzendegimotahar https://ble.im/moasesehzendegimotahar