🍀بسم الله الرحمن الرحیم ولاحول ولا قوه الا بالله العلی العظیم 🍀
تدریس تفسیر سوره مبارکه اسراء استاد حسینی آل مرتضی (مورخ ۲۵ تیر ۱۴۰۱)
در ادامه برگزاری طرح جامع رضوان (آموزش تفسیر کل قرآن کریم )
#قسمت_دوم
سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ؛
پاک و منزّه است خدایی که بندهاش را در یک شب، از مسجد الحرام به مسجد الاقصی -که گرداگردش را پربرکت ساختهایم- برد، تا برخی از آیات خود را به او نشان دهیم؛ چرا که او شنوا و ب
یناست.
موضوعات آیه ۱ :
۱- محتوای سوره
۲- معراج پیامبر
۳- مقام عبودیّت
۴- علم مطبوع و مسموع
۵- حجاب های نور و ظلمت
۶- بَارَكْنَا حَوْلَهُ
۷- هدف از أَسْرَى
┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄
👈
انواع احادیث معراج از منظر علامه طبرسی :
1-روايـاتـى كـه بـه حـكـم
تـواتـر قـطـعـى اسـت ، مـانـنـد اصل موضوع معراج .
2-احـاديـثـى كـه قـبـول آنـها
هيچ مانع عقلى ندارد و در روايات به آن تصريح شده است مانند مشاهده بسيارى از آيات عظمت خدا در پهنه آسمان .
3
- رواياتى كه با ضوابط و اصولى كه در دست داريم مخالف است ولى ميتوان آنها را تـوجـيه كرد، مانند احاديثى كه ميگويد پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) در آسمانها جمعى را در بهشت و گروهى را در دوزخ ديد كه بايد گفت منظور مشاهده صفات بهشتيان و دوزخيان بوده است يا بهشت و دوزخ برزخى ).
4- روايـاتى كه مشتمل
بر امور نامعقول و باطل مى باشد و وضع آنها گواه روشنى بر ساختگى بودن آنها است ، مانند رواياتى كه ميگويد پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) خـدا را آشـكـارا ديـد، بـا او سـخـن گـفـت ، و با او نشست كه با هيچ منطقى سازگار نمى بـاشـد بـلكـه مـخـالف دليـل عـقـل و نـقـل اسـت ، و بـدون شـك ايـن گـونـه
روايـات مجعول است .
👈
بهشت و جهنم مشهود پیامبر در معراج
در هر صورت مسئلهی معراج به نوعی با مبحث بهشت و جهنم نیز گره خورده است که آیا بهشت و جهنم مشهود پیامبر در حادثه معراج بهشت و جهنم واقعی بوده، یا نمادین و تمثال آن بوده است. اگر واقعی بوده آیا بهشت و جهنم برزخی بوده، یا بهشت و جهنم قیامتی؟
آنچه به صورت اجمال میتوان گفت این است که معراج پیامبر(ص) هم جسمانی است و هم روحانی. به نظر میرسد با این نگاه جامع، بسیاری از گزارشها از جمله مسئلهی شهود جهنم و بهشت، قابل پذیرش است.
در اینجا چند توضیح و تفسیر در مورد مشاهده بهشت و جهنم را در معراج بیان میکنیم:
1-بهشت و جهنم مشهود پیامبر در حادثه معراج بهشت و جهنم
واقعی نبوده، بلکه نمادین و تمثال آن بوده است. به بیان دیگر، منظور از مشاهده اهل بهشت و دوزخ، مشاهده صفات بهشتیان و دوزخیان است. علامه طبرسی معتقد است روایاتی که بیان رؤیت بهشت و جهنم میکند، با ضوابط و اصولى که در دست داریم مخالف است، ولى مىتوان آنها را توجیه کرد، مانند اینکه منظور از مشاهده اهل بهشت و دوزخ، مشاهده صفات بهشتیان و دوزخیان بوده است
2-مقصود از بهشت و جهنم در مسئلهی معراج بهشت و جهنم واقعی است،
ولی مقصود بهشت و جهنم برزخی است نه آخرتی و قیامتی.
در تفسیر نمونه چنین آمده است: «گاه گفتهاند [جنت] به معناى بهشت برزخى است که ارواح شهداء و مؤمنان موقتاً به آنجا مىروند.
تفسیر اخیر از همه مناسبتر به نظر مىرسد، و از امورى که به روشنى بر آن گواهى مىدهد این است که در بسیارى از روایات معراج آمده است که پیامبر(ص) عدهاى را در این بهشت متنعم دید، در حالىکه مىدانیم هیچکس در بهشت جاویدان قبل از روز قیامت وارد نمىشود؛ زیرا آیات قرآن به خوبى دلالت دارد که پرهیزگاران در قیامت بعد از محاسبه، وارد بهشت مىشوند، نه بلافاصله بعد از مرگ، و ارواح شهداء نیز در بهشت برزخى قرار دارند؛ زیرا آنها نیز قبل از قیام قیامت وارد بهشت جاویدان نمىشوند
┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin