پاسخ به شبهات () 🔻متن شبهه دین، انسان را از اندیشیدن باز می دارد زیرا برای هر پرسشی، جوابی آماده دارد؛ جوابی که نادرست و بی پایه است. 🔻پاسخ 🔸نویسنده این متن، اطلاع درست و دقیقی از رسالت و هدف دین نداشته و از ماهیت دین نیز بی خبر است. 🔸دین، برنامه جامع زندگی اعم از مسائل فکری _ اعتقادی و مسائل عملی _ فقهی _ اخلاقی است. این برنامه جامع زندگی که از جانب خالق هستی برای نظم بخشیدن به شیوه زندگی بشر است، علاوه بر رسالت اصلی خود (نظم بخشیدن) موردی برای امتحان بشریت نیز می باشد. 🔸علوم بر دو قسم اصلی تقسیم می شود: 1_ علوم تجربی 2_ علوم واقعی 🔸علوم تجربی: آن علومی هستند که بشر به واسطه تجربه و به وسیله آزمون و خطا به آنها دست پیدا کرده است، مثال این موارد: آشپزی برای ساخت طعم های جدید، از ترکیب طعم های مختلف استفاده می کند، این کار او آزمون و خطاست و ممکن است خطا باشد و طعم ناخوشایندی بیافریند. 🔸و همچنین است در باقی علوم تجربی، و مثال اشتباه و خطا در بسیار است از جمله مهمترین و جدیدترین آنها اعتراف دانشمندان علم پزشکی در حوزه مغز و اعصاب مبنی بر اینکه قریب به 60 سال در تشخیص عامل بیماری سرطان مغز اشتباه کرده اند. 🔸علوم واقعی: آن علومی هستند که واقعیت را بدون کم و کاست نشان می دهد و هیچگاه خلاف در آن صورت نمی گیرد؛ مثال علوم واقعی: 🔸مخترع چراغ لامپ، درباره شیوه روشن شدن لامپ چنین می گوید که: این لامپ از رشته ای نازک تشکیل شده است که بر اثر تناوب انرژی الکتریکی در این رشته، رشته داغ شده و به رنگ سرخ در می آید و در نهایت از خود نور ساطع می کند. این نوع علم به شیوه روشن شدن یک لامپ و یا علومی چون ریاضیات که خلاف در آن راه ندارد و از حقیقت محض پرده بر می دارد؛ علوم حقیقی هستند. 🔸اما ، از آنجا که از جانب خداوند خالق هستی وضع شده است، تماما حقایق بوده و ابدا مخالفتی با واقع پیش نمی آید. این موضوع، علاوه بر اینکه با براهین عقلی و فطری قابل اثبات است، با براهین تجربی نیز اثبات شده است. 🔸علاوه بر موارد فوق، دین همواره به تعقل و تعلم دستور داده و آن را مهم و حتی عبادت می داند از جمله ی توصیه های دین به و تعلم و تعقل عبارت اند از: 🔸پیامبر اکرم خطاب به حضرت علی می فرمایند: «يا عَلىُّ اَلعَقلَ مَا اكتُسِبَت بِهِ الجَنَّةُ و َطُلِبَ بِهِ رِضَى الرَّحمنِ» يا على عقل چيزى است كه با آن بهشت و خشنودى خداوند رحمان به دست مى آيد.(من لایحضره الفقیه،ج4،ص369) 🔸در قرآن کریم بیش از 300 مرتبه از تعقل و تفکر در آیات و نشانه های خدا و دعوت به تعقل صحبت به میان آمده و از کسانی که تعقل و تفکر نمی کنند سوال پرسیده شده است که اگر تفکر می کردید گمراهی در کار نبود؛ عباراتی چون: «أَ فَلا تَعْقِلُون»، «أَ فَلا تَتَفَکَّرُون» و «أَ فَلا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآن» 🔸اما از دیدگاه ما، هر آنچه از علوم برای بشریت (چه تجربی و چه غیر تجربی) حاصل شده است، از دین منشاء گرفته است؛ چرا که ما برخلاف بی خدایان که اعتقاد به انسان های بدون تمدن و به اصطلاح انسان های اولیه داشته اند؛ معتقد هستیم انسان از لحظه خلقت توسط خداوند متعال و برنامه ایشان (دین) تمدن را آغاز کرده است. 🔸کشتی سازی، خیاطی لباس، زبان، خط و ... همه از مواردی است که به انسان اولیه (حضرت آدم و حوا) از جانب خداوند تحت عنوان دین، اعطا شده است. 🔻بنابراین: 🔹دین، منافاتی با علوم و علم اندوزی نداشته وبالعکس توصیه به علم اندوزی و تعلم داشته است. 🔹دین، خودش عامل آغاز و پیشرفت بشریت بوده و خواهد بود. 🔹دین از علوم واقعی پرده برمی دارد برخلاف علوم تجربی که امکان خطا و اشتباه در آن بسیار است. 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup                            👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup                       👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup