⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️
✨
⚜️
#حجاب
✨ رضایت شارع برای تکلم زنان با نامحرمان با چه شرایطی و حفظ چه شئوناتی است؟
🔹 خداوند در آیه شریفه ۵۳ سوره مبارکه احزاب میفرماید :
◻️ "يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُيُوتَ النَّبِيِّ إِلَّا أَن يُؤْذَنَ لَكُمْ إِلَى طَعَامٍ غَيْرَ نَاظِرِينَ إِنَاهُ وَلَكِنْ إِذَا دُعِيتُمْ فَادْخُلُوا فَإِذَا طَعِمْتُمْ فَانتَشِرُوا وَلَا مُسْتَأْنِسِينَ لِحَدِيثٍ إِنَّ ذَلِكُمْ كَانَ يُؤْذِي النَّبِيَّ فَيَسْتَحْيِي مِنكُمْ وَاللَّهُ لَا يَسْتَحْيِي مِنَ الْحَقِّ وَإِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعًا فَاسْأَلُوهُنَّ مِن وَرَاء حِجَابٍ ذَلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَقُلُوبِهِنَّ وَ مَا كَانَ لَكُمْ أَن تُؤْذُوا رَسُولَ اللَّهِ وَلَا أَن تَنكِحُوا أَزْوَاجَهُ مِن بَعْدِهِ أَبَدًا إِنَّ ذَلِكُمْ كَانَ عِندَ اللَّهِ عَظِيمًا"
🔻 ای کسانی که ایمان آوردهاید! در خانههای پیامبر(صلی الله علیه و آله) داخل نشوید، مگر به شما برای صرف غذا اجازه داده شود؛ درحالیکه (قبل از موعد نیایید و) در انتظار وقت غذا ننشینید؛ اما هنگامیکه دعوت شدید، داخل شوید و وقتی غذا خوردید، پراکنده شوید و(بعد از صرف غذا) به بحث و صحبت ننشینید، این عمل، پیامبر (صلی الله علیه و آله) را ناراحت میکند؛ ولی از شما شرم میکند(و چیزی نمیگوید) اما خداوند از (بیان) حق شرم ندارد و هنگامیکه چیزی از وسایل زندگی را از آنان (همسران پیامبر صلی الله علیه و آله) میخواهید ، از پشت پرده بخواهید این کار برای پاکی دلهای شما و آنها بهتر است! و شما حق ندارید رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم ) را آزار دهید و نه هرگز همسران او را بعد از او به همسری خود درآورید که این کار نزد خداوند بزرگ است.
🔸 درباره این آیه شریفه و عبارت من وراء حجاب ، توضیح آنکه چنانچه این آیه شریفه به همسران پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) اختصاص داشته باشد باید دلیلی بر تخصیص حکم به نساء النبی موجود باشد . اما چنین دلیلی وجود ندارد. پس این حکم برای جمیع نساء عمومیت دارد، بلکه خود آیه شریفه، اثباتی است برای عمومیّت حکم .
💎 چنانکه میفرماید : ذلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَ قُلُوبِهِنَّ.
و این عبارت دلیل تعمیم حکم بر جمیع نساء می باشد .
▫️ تحقق طهارت قلوب بر مکلفین و مؤمنین زمانی حاصل میشود که حکمِ در این آیه اجرا و از آن فرمانبرداری شود . به این معنا که تکلم من وراء حجاب (از پس پرده) باشد .
و این ملاکی است برای امّهات المؤمنین (زنان پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)) ، و چه برای نساء دیگر ؛
▪️ و چه بسا برای دیگر نساء تشدید هم پیدا می کند . چرا که زوجات النبی ، مادران مؤمنین و امّهات المؤمنین اند .
✨ وقتی برای مادران مؤمنین که احتمال لغزش و گناه نسبت به آنان بعیدتر است، چنین حکمی صادر شده است، به طریق اولی برای سائر نساء این احتمال لغزش بیشتر است .
پس حکم برای عموم آنهاست .
⬅️ و ان شاءالله در آینده به توضیح بیشتر در این باره خواهیم پرداخت .
⚜️
✨
⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
t.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
ble.ir/mobahesegroup