🥀▪️🥀▪️🥀 ▪️ 🥀 ا❁﷽❁ا 🏴 در فرازی از زیارت اربعین حضرت سیدالشهداء مولانا أبوعبدالله الحسین (علیه السلام) چنین آمده است: ▪️ «أَشْهَدُ أَنِّي بِكُمْ مُؤْمِنٌ، وَ بِإِيَابِكُمْ مُوقِنٌ، بِشَرَائِعِ دِينِي وَ خَوَاتِيمِ عَمَلِي، وَ قَلْبِي لِقَلْبِكُمْ سِلْمٌ، وَ أَمْرِي لِأَمْرِكُمْ مُتَّبِعٌ، وَ نُصْرَتِي لَكُمْ ْ مُعَدَّة»؛ ▫️ گواهی می‌ دهم که به شما ایمان و به رجعت شما یقین دارم با شرایع دینم، و عواقب عملم، و قبلم تسلیمِ قلبتان، و همه امرم پیرو امر شماست، و آماده نصرت و یاری شما هستم. ✍️ عبارت «بِشَرَائِعِ دِينِي» جارومجرور و متعلق به «ایمان و یقین» می باشد (۱)، یعنی فراز شریف چنین معنا می شود: تمام شرایع دین من به ایمان بر شما استوار و تمام خواتیم عمل من منوط به ایمان و یقین به رجعت بسوی شماست. به بیان دیگر جمیع شرایع دینی (اعم از صلاة، زکات و ...) که مکلف بجای می آورد، به سبب ایمان و معرفت نورانی به وجود مقدس امام است که مقرِّب ذات احدیت بوده و مُثاب می باشد. همانگونه آغاز هر عبادتی (یعنی نیت) قائم بر این معرفت مقرّب می باشد؛ «النِّيَّةُ تَبْدُو مِنَ الْقَلْبِ عَلَى قَدْرِ صَفَاءِ الْمَعْرِفَةِ» (۲)، انتها و ختم عمل نیز دائر مدار بر این حقیقت می باشد؛ چنانچه حضرت السید الزکی مولانا امام حسن بن علی المجتبی (علیهما السلام) فرمودند: «بِنَا فَتَحَ اللَّهُ الدِّينَ وَ بِنَا يَخْتِمُهُ» (۳)؛ آغاز و ختام دین به ساحت مقدس امام ختم می شود. 🏴 مؤید این مطلب فرازهای مشابه این عبارت در زیارات مأثور دیگر آن حضرت است که جمیع شرایع دینی عباد الله را تابع و ممتثل وجود مقدس امام و ایمان و معرفت به آن ساحت اقدس معرفی می فرماید: ▪️ «أُشْهِدُکُمْ أَنِّی بِکُمْ مُؤْمِنٌ وَ لَکُمْ تَابِعٌ فِی ذَاتِ نَفْسِی وَ شَرَائِعِ دِینِی وَ خَاتِمَةِ عَمَلِی» (۴). ▪️ «أَشْهَدُ أَنِّی بِکُمْ مُؤْمِنٌ وَ بِمَنْزِلَتِکُمْ مُوقِنٌ وَ لَکُمْ تَابِع‏ بِذَاتِ نَفْسِی وَ شَرَائِعِ دِینِی وَ خَوَاتِیمِ عَمَلِی» (۵). ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا (۱) ملاذ الأخيار في فهم تهذيب الأخبار، ج‏ ۹، ص ۳۰۶ (۲) مصباح الشريعة، ص ۵۳ (۳) تفسير فرات الكوفي، ص ۲۸۵ (۴) كامل الزيارات، النص، ص ۲۰۲ (۵) مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج‏ ۱، ص ۴۰۲ 🥀 ▪️ 🥀▪️🥀▪️🥀 کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات 👇👇👇👇👇 @mobahesegroup