🍀صلوات برای تعجیل درفرج امام زمان‌ فراموش نشه🍀 ❓️میگن خدا یکیه و امکان نداره یکی دیگه باشه که خدا باهاش همکاری کرده باشه و باهم ساخته باشند و... دلیل برای رد این حرف چیه؟ ✅️ اثبات یگانگی خدا براهین مختلف و قشنگ خیلی زیادی داره دوتا از ساده هاشو میاریم به تناسب شرایطی که داریم اما بازم تکرار میکنم علاقه مندان و شکاکان حتما حتما برای استدلال های محکم تر به کتب مربوطه مراجعه کنن. اینکه شک بکنید نشون از ضعف ایمانتون نیست لزوما بلکه شاید نشون از قدرت شعورتون باشه شک پل خوبیه ولی استراحتگاه خوبی نیست 🔹دلیل اول : فرض اینکه جهان دارای دو یا چند خداست از چند حال بیرون نیست یا اینکه هر یک از پدیده های جهان مخلوق و معلول همه آنها فرض میشوند و یا هر دسته از آنها معلول یکی از خدایان مفروض بحساب می آیند و یا همگی آفریده یک خدا شمرده شده خدایان دیگر عنوان مدبر و کارگردان جهان فرض میشوند اما فرض اینکه هر پدیده ای دارای چند آفریننده باشد محال است چراکه معنای اینکه دو یا چند آفریننده(علت هستی بخش) موجودی را بیافریند اینست که هرکدام از آنها وجودی را افاضه کنند و در نتیجه چند وجود پدید آید در صورتی که هرموجودی فقط یک وجود دارد وگرنه موجود واحدی نخواهد بود 🔹اما فرض اینکه هر یک از آنها آفریننده یک مخلوق یا مجموعه خاصی از مخلوقات باشند لازمه اش اینست که هر مخلوقی قائم به آفریننده خودش باشد و نیازی به موجودی دیگری نداشته باشد مگر نیازی که در نهایت به آفریننده اش منتهی میشود و چنین نیازی تنها به آفریدگان همان آفریننده خواهد بود 👈به عبارت دیگر لازمه فرض چند خدا برای جهان وجود نظام های متعدد و منعزل از یکدیگر است در صورتی که جهان نظام واحدی دارد و هم پدیده های همزمان با یکدیگر مرتبط اند و بر یکدیگر اثر میگذارند و به یکدیگر نیاز دارند و هم بین پدیده های گذشته با پدیده های فعلی و بین پدیده های با پدیده های آینده ارتباط برقرار است و هرپدیده قبلی زمینه پیدایش پدیده بعدی را فراهم میکند پس چنین جهانی که دارای اجزاء همبسته و مرتبط میباشد و نظام واحدی بر آن حکمفرماست نمیتواند معلول چند علت هستی بخش باشد 🔹شاید بگن که خداها باهم هماهنگ شدن که در اینصورت هیچ کدام خدا نیستند چراکه همه اونها برای اداره جهان نیازمند به هماهنگی دیگری است و خدایی که نیازمند باشد خدای دروغین است 👈و اگر فرض شود که آفریننده همه آفریدگان یکی است و دیگران عهده دار اداره و تدبیر جهان میباشد چنین فرضی هم صحیح نخواهد بود چراکه هر معلولی با تمام شئون هستیش قائم به علت هستی بخش میباشد و هیچ موجود مستقل دیگری راهی برای تصرف در آن ندارد مگر تاثیر و تاثراتی که بین معلولات یک علت حاصل میشود و همگی در حیطه قدرت و سیطره فاعل هستی بخش قرار دارد و با اذن تکوینی او انجام میگیرد و در اینصورت هیچکدام از آنها در حقیقت ربّ نیستند چراکه معنای حقیقی ربّ اینست که تصرف استقلالی در مربوب خود انجام دهد و فرض اینست که اینگونه تصرفات و تاثیرات استقلالی نیست بلکه همگی آنها در شعاع ربوبیت آفریننده و با نیرویی که او میدهد انجام میگیرد و فرض چنین ارباب و کارگردانانی منافاتی با توحید در ربوبیت ندارد چنانچه خالقیتی هم که به اذن الهی باشد منافی با توحید خالقیت نیست 🔹دلیل دوم : اساسا وجود چند موجود بی نهایت به بداهت عقلی محاله و این فرض توهمی بیش نیست چرا توجه کن فرض کنید دو موجود وجود دارند خب از کجا دوئیت و دوگانگی ایندو رو متوجه میشیم؟ بخاطر وجوه تمایز و تفارق و تفاوت هایی که باهم دارند اما دو موجود بی نهایت چه وجه تمایزی میتونن باهم داشته باشن که بعد بخوایم دوئیت اوندو رو تشخیص بدیم؟! هیچ فلذا ما میتونیم فرض بگیریم که دو تا بی نهایت باشن اما امکان چنین چیزی نیست اوندوتایی که ما تو ذهنمون فرض کردیم در عالم واقع یکی بیشتر نیست خلاصه دو تا بی نهایت وجود نداره و نمیتونه داشته باشه. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎کانال رسمی پاسخ به شبهات👇👇👇 ┏⊰✾🌹✾⊱━━━─━━┓   http://eitaa.com/joinchat/1402208256Cb57404510b ┗━━─━━━⊰✾🌹✾⊱┛