⁉️ سوال ؟؟👇👇
فردی در گروهی ذکر کرده که چطور خداوند مهربان در فرصت زمان عمر کوتاه ما انتظار کار خوب دارد و چطور با وجود مهربانی مدام در قرآن از آتش و عذاب ذکر شده و آیه های عذاب بیشتر است
✅ پاسخ:👇👇
مفاهیم قرآنی رانبایدباشمارش آیات وفراوانی آنها مورد مطالعه و فهم قرار داد؛ قرآن را نباید چرتکهای تلاوت نمود؛هر چند که بر همین اساس نیز ادعای مطروحه درسؤال صحیح نمیباشد. البته بعید است شمارش دقیقی صورت گرفته باشد، اما به لحاظ تعداد واژگان نیز بیش از 560 مرتبه فقط از "رحمت و بخشش"سخن رفته است، در حالی که حدود 400 مورد در خصوص عذاب میباشد. اگر چه بیان شد که تعداد شرط نیست.
ب – ابتدای هر سورهای (به غیر از توبه)، آیه مبارکه "بسم الله الرحمن الرحیم"را تلاوت مینمایید که بیانگر سبقت و احاطهی رحمت الهی بر تمامی مباحث مطروحه در آن سوره است. و حتی بسیاری ازعذابها نیز "رحمت"است. اگر کسی را تنبیه کنند تا متنبه و پاک شود، تحت عمل جراحی قرار دهند تا بهبود یابد و سالم زندگی کند و ...، عین رحمت است.
ج – در قرآن کریم تصریح شده که خداوند رحمان،رحمت رابر خودش فرض کرده است، لذا اهل معصیت را که بر اساس جهل ونادانی گناه کردهاند، فوری معذب نمینماید و اگر برگردند، موردلطف ومرحمت خودش قرار میدهد. آیا در خصوص غضب وعذاب نیزچنین تصریحی شده است؟
«وَإِذَا جَاءكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِآيَاتِنَا فَقُلْ سَلاَمٌ عَلَيْكُمْ كَتَبَ رَبُّكُمْ عَلَى نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ أَنَّهُ مَن عَمِلَ مِنكُمْ سُوءًا بِجَهَالَةٍ ثُمَّ تَابَ مِن بَعْدِهِ وَأَصْلَحَ فَأَنَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ» (الأنعام، 54)
ترجمه: وچون كسانى كه به آيات ما ايمان میآورند نزد تو آيند، بگو:سلام بر شما، پروردگارتان رحمت را بر خود مقرر داشته، كه هر كس از شما به نادانى عمل بدى كندآن گاه بعداز آن توبه كند و به اصلاح (كار خود) پردازد بی ترديد خداوند بسيار آمرزنده و مهربان است.
با تمامی آیاتی که انسان رابه نتایج وپیامدهای سوء اعتقادات غلط وکارهای خطایش مطلع مینماید، تا انسان آگاهانه حرکت کند، در یک آیه، آن هم خطاب به بندگانی که در گناه زیادهروی کردهاند،میفرماید که اگر شرک نورزید واز رحمت خدا ناامید نشوید و توبه کنید،همه گناهان شما را یکجا (جمیعاً) میبخشم،این یعنی سبقت و احاطه رحمت،بر تمامی عذابها و عقوبتها:
«قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ» (الزّمر، 53)
ترجمه: بگو: اى بندگان من كه در جنايت به خويش (به واسطه گناه) از حد گذشتيد، از رحمت خدا نوميد مگرديد، بىترديد خداوند همه گناهان را (هر چند شرك باشد، به وسيله توبه) مىآمرزد، زيرا اوست آمرزنده و مهربان.
چند نکته:
1- انسان در این عالم،از روح ملکوتی وبدن حیوانی برخوردار است. بالتبع نفس حیوانی دارد، نیازها، خواهشها و خوهای حیوانی نیز دارد؛ مضافاً بر این که شیاطین وسوسهگر درونی و بیرونی نیزدائم علیهاومکر وحیله میکنند؛ لذا در مهلکه قرار گرفته است واگرخارج نشود، هلاکت قطعی است. اماهمین تمایلات و وسوسهها، برای او حجاب از درک حقیقت آن چه میکند نیز میشود. پس اگر کاملاً به عواقب کارهایش و نتایجی که در پی گریبانش را خواهد گرفت، آگاه و مطلع نگردد، احتمال مراقبتش و تلاش برای انسان شدن و نجات خودش بسیار ضعیف خواهدبود. آیا برای سلامت بدن،فقط ویتامینها و پروتویینها معرفی میشوند، یا انواع واقسام خطرات، حوادث،بیمارها، میکروبها و ... نیز معرفی میشود تا انسان پرهیز کند و مبتلا نگردد؟ آیات عذاب برای اطلاع و آگاهی از عواقب است تاانسان مرتکب معصیت نشود، نه این که دنبال معصیت رودوبعداعتراض کندکه چراعقوبتش سنگین است؟!
2- بسیاری سعی دارند با فاکتور گرفتن از آیات رحمت و نعمات الهی، که هم در دنیا و هم در آخرت، جسم و روح را متنعم میکند، فقط به عذابها اشاره کنند، تا بگویند:خدایی که اسلام به آن دعوت کرده است، خشن، غضبناک،عذاب کننده و ...،میباشد.
بدیهی است که این نوع شناخت غلط از خدا،به ویژه برای بندگانی که دائم مرتکب خطایای کوچک و بزرگ میشوند،سبب ناخوشنودی،ناامیدی و دوری میگردد و البته به کفر و انکار نیز میانجامد.
این در حالی است که خداوند حکیم و هدایت کننده، نه تنها انسان رااز عاقبت خوب وبد خودش مطلع کرده است، بلکه مکرر او را متوجه محبت، مغفرت، عفو، کرم، جود،لطف ومغفرت الهی نموده است و تصریح نموده که حتی بسیاری از گناهان را بدون توبه نیز میبخشد، اما شرک و یأس ازرحمت راهرگز نمیبخشد.
3- دقت کنیم که اساس خلقت بر"محبت" است و شاکله انسان نیزبر"حبّ و بغض" است؛ و در قانون عشق نیز محبت، مودّت، گذشت، مغفرت، لطف و رحمت، نادیده گرفتن و پذیرابودن سبقت وچیرگی دارد.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http:/