هدایت شده از  مبلّغان دینی ☘
🌀 آیا رهبر انقلاب از وضع تبلیغ در حوزۀ علمیه راضی هستند؟ 🌀 چرا جهاد تبیین، باید آن‌قدر بر زمین بماند که رهبری آن را فریضۀ قطعی و فوری اعلام کند؟ ➖ حوزۀ علمیه در ضعف تبلیغات دینی و انقلابی مقصر است؛ با وجود همۀ خدمات و زحماتش ➖هرچند تمام عملیات تبلیغی و تبیینی به‌عهدۀ حوزه نیست اما این حوزه است که باید ادبیات و محتوای تبیین مورد نیاز انقلاب را تولید کند ➖ باید در درس‌های حوزۀ علمیه تحولی ایجاد کنیم که توان تبلیغ دین افزایش پیدا کند ➖حضرت امام می‌فرمود: کسی که تبلیغ می‌کند زودتر مجتهد می‌شود 👈🏻 اولین یادواره ۱۳ بانوی شهیدۀ طلبه تقریباً پنج ماه است که رهبر انقلاب در تمام سخنرانی‌ها با عبارت‌های مختلف به جهاد تبیین اشاره می‌فرماید، مثلاً اینکه: ما در تبلیغات ضعیف هستیم، هجمۀ دشمن در تبلیغات بیش از هجمۀ اقتصادی و نظامی است و ... چرا باید جهاد تبیین، آن‌قدر روی زمین بماند که رهبر انقلاب اخیراً بفرماید: جهاد تبیین یک فریضه قطعی و فوری است (۱۴۰۰/۱۱/۱۹) متأسفانه فعالیت برای جهش در جهاد تبیین، تقریباً تعطیل است. حضرت امام(ره) یک زمانی می‌فرمود که یک ساعت رادیو را به ما بدهید ... الآن 24 ساعت می‌توانیم در رادیو و تلویزیون فعالیت تبیینی داشته باشیم. اما چگونه از این فرصت بهره گرفته‌ایم؟ رهبر انقلاب در اوایل دهۀ70 ‌می‌فرمود که تبلیغ دین قبل از انقلاب با تبلیغ دین بعد از انقلاب خیلی فرق می‌کند. اما هنوز بسیاری از روشهای تبلیغی ما طلبه‌ها شبیه قبل از انقلاب است؛ معلوم است که تأثیرش کم خواهد بود. اگر کسی در حد پاسخگویی به شبهات کلامی‌-که از چندصد سال پیش مطرح بوده- باقی بماند، الان نمی‌تواند ادارۀ افکار عمومی جامعه را به عهده بگیرد. شما سخنان سی سال پیش رهبری را دربارۀ شرایط تبلیغ دین بعد از انقلاب ببینید، آیا الان آن سخنان در حوزه‌های علمیه رعایت می‌شود؟ نه متأسفانه! بنده تصور می‌کنم که رهبر انقلاب از وضع تبلیغ در حوزۀ علمیه راضی نیستند، به دلیل اینکه فرمودند ما در تبلیغ کمّاً و کیفاً ضعیف هستیم. هرچند تمام عملیات تبلیغی و تبیینی به عهده حوزه نیست ولی این حوزه است که باید ادبیات و محتوای تبیین مورد نیاز برای انقلاب را تولید کند. با کمال صراحت عرض می‌کنم که حوزۀ علمیه در ضعف تبلیغات دینی و انقلابی مقصر است؛ با همۀ خدماتی که وجود دارد و زحماتی که کشیده می‌شود. اگر ضعف حوزۀ علمیه در تبلیغ دین برطرف بشود، ضعف‌ صدا و سیما و دیگر رسانه‌ها هم إن‌شاءالله برطرف خواهد شد. آیت‌الله حق‌شناس(ره) می‌فرمود: حضرت امام در دوران جوانی‌ام به من فرمودند کسی که تبلیغ می‌کند زودتر مجتهد می‌شود...کسانی که اهل تبلیغ هستند، در فقه‌ و فهم‌ دین هم موفق‌تر خواهند بود. مراجع عظام تقلید، آقای صافی(ره)، آقای وحید، آقای مکارم، آقای سبحانی، همه مبلغین برجستۀ دوران نوجوانی ما بودند، این بزرگواران در هیئت‌های اصلی تهران و بعضاً خارج از کشور، منبر می‌رفتند، یا در عرصه مطبوعات دینی به نویسندگی اقدام می‌فرمودند؛ هیچ قبحی هم نداشت. متأسفانه برخی نگاه‌ها به تبلیغ، بسیار عوامانه است، مثلاً وقتی یک حرف سُست پیدا می‌کنند، می‌گویند «این به درد منبر می‌خورد!» این چه ادبیات غلطی است که بین بعضی از ما رایج شده؟ باید در منبر و هر نوع تبلیغ و تعلیم دین فقط از قول سدید و سخن حکیمانه و محکم استفاده کرد. نباید سخنرانی دینی را با خطابه در صناعات خمس اشتباه گرفت که هدفش اقناع مخاطب است ولو با تکیه به مشهورات و مقبولات. ما واقعاً باید در درس‌های حوزۀ علمیه تحولی ایجاد کنیم که توان تبلیغ دین افزایش پیدا کند. برای تبلیغ و متقاعد کردن مردم به صورت صحیح، یک هوشمندی برآمده از متن دین و قرآن لازم است. بدون تدبر، نه‌تنها از قرآن بلکه از احکام دین هم نمی‌شود بهره برد. 👤علیرضا پناهیان 🚩 مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران - ۱۴۰۰.۱۱.۲ 📚به ماهنامه مبلغان بپیوندید👇 🌐https://eitaa.com/m_moballeghan