بسم الله الرحمن الرحیم ♦️شب بیست و یکم♦️ موضوع:نشانه های دین سالم(۲) استمرار دین در طول عمر، نه فصلی و موسمی ۳. دین سالم این است که اول و وسط و آخرش یک جور باشد. «وَ سَلامٌ عَلَیْهِ» سلامتی بر من را... «یَوْمَ‏ وُلِدَ» روزی که متولد شدم و سالم متولد شدم، «وَ یَوْمَ یَمُوتُ» روزی که می‌خواهم بمیرم سالم بمیرم، یعنی بدون حق الناس و بدون گناه بمیرم، «وَ یَوْمَ یُبْعَثُ حَیًّا» (مریم/15) روزی هم که قیامت می‌شود، روز سلامتی من باشد. مردم چند دسته هستند سه تا را من می‌گویم و یکی هم شما بگویید. بعضی مردم هم اولشان خوب هستند هم آخرشان. 2- نه اولش خوب هستند، نه آخرش. اولش خوب است و آخرش بد می‌شود. چهارمی چیست؟ یکبار دیگر... نشد، نشد... هم اول و هم آخر خوب، نه اول خوب است و نه آخر، اولش خوب است و بعد بد می‌شود. اولش بد است و بعد خوب می‌شود. دین سالم دینی است که هم اولش، هم وسطش، هم آخرش خوب باشد. این جمله را از حضرت امام بگویم. در یکی از اعلامیه‌هایی که امام داده نوشته بود، «خمینی اگر تنها هم بماند با آمریکا آشتی نمی‌کند.» یعنی فکر نکنم من انقلاب کردم چون مردم با من هستند. مردم با من باشند یا نباشند، هدفم را گم نمی‌کنم. مسأله‌ی مهمی است از امام. بد نیست سالگردش یک کلمه از ایشان بگویم. امام شیعه علی است. علی می‌گوید: من دینم می‌خواهم سالم بماند. یک حدیث داریم اگر بین جسمتان و مالتان درگیری شد، یا باید جسمت را فدا کنی یا باید مالت را خرج کنی. حدیث داریم مالت را خرج کن و جانت را سالم نگهدار. اگر بین جانت و دینت باز درگیری شد که جانم را بدهم یا دینم را بدهم، اسلام می‌گوید: جانت را بده. مثل همین رزمندگانی که ما در جبهه دیدیم، جانشان را دادند ولی دینشان را ندادند. چه دارم می‌گویم؟ دین سالم چیست؟ دینی است که براساس فکر باشد 2- شرک درونش نباشد. 3- اول و آخرش یک جور باشد. 4- همراه با عمل باشد. ایمان همراه با عمل به همه دستورات خدا قرآن بسیاری از موارد می‌گوید: «إِنَ‏ الَّذِینَ‏ آمَنُوا» پشت سر آمنوا می‌گوید: «وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ» عمل صالح، یعنی کارت هم باید درست باشد. هم دین سالم است، هم ایمان دارد، هم عمل دارد. بعضی هستند به یک گوشه دین عمل می‌کنند. به یک گوشه عمل نمی‌کنند. این را شنیده‌اید. بارها گفتم. پیغمبر در مسجد آمد، قیافه‌ها را دید و فرمود: «قُم» بلند شو بیرون برو. «قُم» برو بیرون، برو بیرون! گفتند: یا رسول الله! چرا اینها را بیرون کردی؟ فرمود: اینها نماز می‌خوانند اما زکات نمی‌دهند. برای امام حسین خرج می‌کند، خیلی عاشقانه افطاری می‌دهد، خیلی عالی، خمس نمی‌دهد. یعنی یک جا را قبول دارد و یک جا را قبول ندارد. عمره می‌رود، مکه می‌رود، کربلا می‌رود، به فقرا کمک می‌کند و عیدی می‌دهد و همه این کارها را می‌کند اما نماز نمی‌خواند. چیزی جای چیزی را پر نمی‌کند. درست است ایشان نماز نمی‌خواند، ولی کارهای دیگرش خوب است. بعضی چیزها با هم هست. خود شما هم بعضی جاها اگر کامل نباشد، نمی‌روی. خانم‌ها شما، اگر یک گوشواره داشته باشید، عروسی می‌روید؟ نه. اگر شما مردها یک لنگه کفش داشته باشید، از خانه بیرون می‌روید؟ اگر قطار یک ریل داشته باشد، حرکت می‌کند؟ اگر دو تا ریل بود قطار می‌رود. یک جفت کفش بود راه می‌روی. یک جفت گوشواره بود، عروسی می‌روی. یک تکه دین را قبول دارم و یک تکه از دین را قبول ندارم. باید همراه عمل باشد. یک تکه را قبول دارم و یک تکه را قبول ندارم، آیه‌اش چیست؟ «نُؤْمِنُ‏ بِبَعْضٍ‏ وَ نَکْفُرُ بِبَعْض‏» (نساء/150) گفتند: بعضی جاها را قبول می‌کنیم، بعضی جاها را قبول نمی‌کنیم. این تکه آره و این تکه نه! دین سالم دینی است که غالب باشد. یعنی استدلالش بر همه استدلال‌ها بچربد. «لِیُظْهِرَهُ‏ عَلَى الدِّینِ کُلِّه‏» (توبه/33) «وَ اللَّهُ غالِبٌ‏ عَلى‏ أَمْرِه‏» (یوسف/21) یعنی کوتاه نیاید و نتوانند با یک شبهه، این را دین سالم می‌گویند. الآن جوان ما بچه مسلمان است، بزرگ‌ها هم همینطور است. بچه مسلمان هستند، اما یک شبهه در او بیاندازی بی دین می‌شود. یکوقت یک کسی از یک نفر پرسید: که شما می‌گویید: اگر کسی غیبت کند همه خوبی‌هایش از بین می‌رود. گفت: ما هفتاد سال عبادت کردیم، هفتاد سال آدم خوبی بودیم، بخاطر یک کلمه خدا هفتاد سال ما را آتش می‌زند؟ جوابش این است آن آقایی که غیبتش را کردی، آبرویش را مفت پیدا نکرده است. او هم هفتاد سال جان کنده تا آبرو پیدا کرده است. شما با این کلمه هفتاد سال آبروی او را ریختی، خدا هم با این کلمه هفتاد سال عبادت تو را از بین برد. عین عدالت است. قرآن بخوانم. «جَزاءً وِفاقا» (نبأ/26) یعنی کیفرهای خدا وفاق است. یعنی میزان دارد. عادلانه است. کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20