🏴 آیا قیام عاشورا از جنس حماسه است؟(۳) 🔳 می سزد به عاشورا اشاره کرد که هم اوج حماسه است و هم اوج تراژدی. چشم تاریخ چنین حماسه شکوه بار و چنین تراژدی خونرنگی را در سراسر حیات بشریت هرگز ندیده است." رامایانه" و "ایلیاد" و "ادیسه" و" انه ئید"و "شاهنامه" و "هملت" را چه جای قیاس با کتاب عاشورا؟ ▪️ عاشورا حماسه است؛ از آن رو که حسین(ع) یک تنه و بی سلاح رویاروی یک حکومت وحشی ایستاد؛ به یزید دست بیعت نداد، و گفت کسی چون من با کسی چون یزید بیعت نخواهد کرد؛ و به ذلت هیهات گفت و در مقابل زور گردن خم نکرد و نمایاند که در نزد او مرگ قهرمانانه عین زندگی است.. ◽️ چنانکه می‌نگریم عاشورا ترکیبی است از "حماسه" و "تراژدی" و این دو تفکیک ناپذیر. اینک سخن در این است که در کدام یک از این دو عنصر باید نگریست؛ حماسه یا تراژدی. ▪️دقیق‌تر بگوییم که کدام یک از این دو اصل است؟ ✿هر پاسخی به این پرسش والتزام به آن، در تعیین سمت و سو و جهت گیری زندگی مان تاثیر دارد. این که زاویه دید ما به "عاشورا" چیست، در نتیجه ای که از آن می گیریم دخیل است. °✿° اگر به "حماسه عاشورا" نگریسته شود و آن اصل قرار گیرد، نتیجه‌اش آن می‌شود که هیچگاه تن به ذلت و زور ندهیم و در برابر یزیدیان بایستیم و آزادگی پیشه سازیم و خلاصه مبارزه و حریت و عزت و ستم ستیزی و شهادت. 🔳 حاصل "عاشورای حماسی" یا اصل قرار دادن حماسه در عاشورا" اسلام حماسه" است. ◽️ اما اگر به" تراژدی عاشورا" نگریسته شود و آن اصل قرار گیرد، حاصلش همین می شود که یکسره مصیبت زده باشیم و مرثیه سرایی کنیم و روضه خوانی برپا سازیم و بگذریم و خلاصه اشک و علم و زنجیر و قمه و هیئت.. ◾️ حاصل "عاشورای تراژیک" یا اصل قرار دادن تراژدی در عاشورا،" اسلام مرثیه" است. شکی نیست که آنچه در عاشورا اصل است "حماسه" است ونه" تراژدی".[۱] 📚برگرفته از کتاب حماسه فاطمی، ج۲ ۱-راه خورشیدی،اندیشه نامه و راه نامه استاد علامه محمدرضا حکیمی.