🌟 قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله) 🌟
♦️ جلسه پنجم - صبحِ روزِ سوم ماه محرّم ۱۴۴۴ (ه.ق)
♦️ ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ (ه.ش)
✳️ قسمت سوم ⬇️⬇️ از دقیقه ۲۵ تا دقیقه ۳۶
🔸 در دعای زمان غیبت به محضر حق متعال عرض میکنیم بارالها! مرا به گونهای قرار ده تا تعجیلِ آنچه را که به تأخیر انداختی، نخواهم و تأخیرِ آنچه را که نسبت به آن تعجیل کردی، دوست نداشته باشم. "لا أُحِبَّ تَعجیلَ مَا أخَّرتَ وَ لا تأخیرَ مَا عَجَّلتَ"
🔹 اگر انسان غیر از این، عمل کند، معلوم میشود که با توحید، اُنس پیدا نکرده است و موحّدِ حقیقی نشده است.
🔸 در آداب نماز جماعت نیز آمده که مأموم نباید از امام جماعت، پیشی بگیرد و یا از او عقب بیفتد.
🔹 مثلاً مأموم نباید با عجله به رکوع یا سجده برود در حالی که امام جماعت هنوز به رکوع و سجده نرفته یا به گونهای نباشد که امام جماعت زمانی که میخواهد سر از رکوع بردارد، مأموم تازه به رکوع برود.
🔸 این تأخیر و تعجیل در نماز جماعت، کراهت دارد و در بعضی از مواقع نیز نماز را باطل میکند. مثلاً اگر کسی در دو رُکن، از امام جماعت جلو بیفتد، چه بسا نمازش باطل میشود و باید آن را اِعاده کند زیرا نمازی که میخوانَد، نماز جماعت است نه فُرادی و باید در خدمت امام جماعت، آن را به اتمام برساند.
🔹 ائمه علیهم السّلام نیز فرمودند هر کس، از ما اهلبیت پیشی بگیرد و یا عقب بیفتد، منحرف است. یعنی انسان باید پا به پای اهلبیت علیهم السّلام حرکت کند. نه جلوتر از آنها برود و نه عقبتر از آنها بماند بلکه باید به معنای واقعی، مأموم باشد.
🔸 اینکه در روایات فرمودند انتظار فرج، اَفضل اعمال است و برای تعجیل در فرج، دعا کنید، این دعا کردن، از باب استدعای از حق متعال و همچنین اظهار علاقه و میل باطنی نسبت به فرج و قیام حضرت بقیةالله است نه اینکه تعجیلِ آن چیزی باشد که خداوند، تأخیر آن را میخواهد.
🔹 بنابراین، اینکه ما تمامی انبیاء، از آدم تا خاتم (ص) و دوازده جانشین صاحب عصمت ایشان را تصدیق میکنیم، به این معناست که به تمامی معتَقَدات آنها نیز اعتقاد داریم و در واقع "نُؤمِنُ بِبَعضِِ وَ نَکفُرُ بِبَعضٍ" نیستیم که بعضی از جهات را تصدیق و بعضی دیگر را تکذیب کنیم.
🔸 امّا اهل تسنّن، پیغمبر اکرم (ص) را در بعضی از جهات تصدیق کردند نه در تمامی جهات. مثلاً در مورد وِصایت بلافصل امیرالمؤمنین (ع)، مُصدِّق ایشان نیستند در حالی که ما تمام آنچه را که ایشان معتقدند، تصدیق میکنیم.
🔹 لذا به محضر حق متعال عرض میکنیم بارالها! من تو را آنگونه که پیغمبر اکرم (ص) شناخت، میشناسم ولو اینکه ندانم شناخت و معرفت ایشان چگونه و به چه نحوی است. در واقع به ربّی اعتقاد دارم که جناب رسول الله (ص) به آن معتقدند.
🌷 حضرت علّامه حسن زاده (ره) میفرمودند:
"آن خدایی تو پرستی، نه خدای حسن است
به خداوند، حسن را خدایی دگر است."
🔸 آن خدایی که تو میپرستی، خدای واحد به وحدتِ عددی است. من چنین خدایی را نمیخواهم و نمیپرستم. چون اصلاً چنین خدایی نداریم بلکه خدای من، خدای واحد به وحدتِ صمدی است.
🔸
#محرم_1444
🔹
#جلسه_5_10_5_1401