در کافی از امام صادق (ع) حدیثی است که فرمود:
اگر کسی یک اربعین خودش را مواظبت کند و واردات و صادراتش را بیاید، حریم قلب خود را کشیک بکشد، چشمههای حکمت از جان او میجوشد.
و هم آن حضرت فرمود:
القلب حرم الله فلا تسكن في حرم الله غير الله؛ قلب،حرم الهی است، در حرم الهی غیر از خدا را ساکن نکنید.
یک صبح به اخلاص بیا بر در ما
گر کام تو بر نیامد آنکه گله کن
پس نفس خودتان را هم جامع اضداد مییابید که هم غضب دارد و هم رافت، هم لطف و هم قهر، هم قبض و هم بسط، خداوند شما هم جامع اضداد است و بلکه وجود حق به صورت اضداد تجلی میکند. به صورت ضدین ظاهر میشود به تعبیر بعضی از اساتید ما مثل این است که بفرمایید: "ای یُوجِد الضّدین". پس تقرر اضداد در خارج به همان وجود حقیقی مطلق است و او متصف به این موطنهاست؛ به خصوص در مرحله وجودِ احدی که همه اسمای متقابل به نحو اجمال عين ذات اویند؛ یعنی همه عین وجودند و تقابل آنها به حسب تحلیل ذهنی و مفهومی است که عقل چنین اعتبار میکند وگرنه در خارج یک وجود احدی عين الجميع است. "هو الكل في وحدته"، مثلا عين علم و حیات و قدرت و اراده و ... است اگر چه مفاهیم و ماهیات در ظرف ذهن متعدد و متقابلند.
📗
#دروس_شرح_فصوص_الحکم_قیصری، ج۱، ص ۱۲۱، حضرت علامه حسن زاده آملی
جهت ارتقاء کانال نشر با لینک ⬇️
@modafeanzuhur
🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0۹