👆 (ادامه پست قبل)
آیتاللهالعظمی مکارم شیرازی، مرجع تقلید و مفسر قرآن، نیز با تأیید نظر علامه شعرانی و سازگار دانستن آفرینش و گستراندن زمین با اکتشافات علمی،۱۵ در تفسیر نمونه آوردهاند: در آغاز بر اثر بارانهاى سيلابى، تمام كره زمين از آب پوشيده بود، آبها تدريجاً فرو نشستند و در نقاط پست زمين قرار گرفتند و خشكيها تدريجاً از زير آب، سر برآوردند. طبق روايات اسلامى نخستين نقطهاى كه از زير آب سر برآورد، سرزمين مكه بود. اگر ارتفاع اين سرزمين در حال حاضر بلندترين ارتفاع زمينهاى دنيا نيست، هيچگونه منافاتى با اين سخن ندارد؛ زيرا از آن روز صدها میليون سال مىگذرد و تا كنون وضع نقاط روى زمين بهكلى دگرگون شده، بعضى از كوهها در اعماق اقيانوسها قرار گرفته و بعضى از اعماق اقيانوسها تبديل به قله كوه شده است و اين، از مسلمات علم زمينشناسى و جغرافياى طبيعى است.۱۶
محمدحسن اسدیان فلاحیه، از اعضای هیئت علمی دانشگاه شیراز و اهواز، با تحقیقات خود درباره «دحوالارض»، آن را واقعیت علمی شمرده و برآن است که اینطور نیست که دحوالارض، صرفاً یک روایت مذهبی باشد و یا مثلاً چیزی باشد که صرفاً در قرآن آمده است. وی دحو را بهمعنای غلطیدن و پیچش معنا کرده و میگوید: «مبنای دینامیک زمین، دحوالارض است و کاملاً بهیقین رسیدهام که اولین نقطهای که دچار «تکتوتیک» شده و جایی که پیچش شروع شده، مکه بوده است و به اینکه شروع گسترش زمین از مکه بوده است، با استفاده از مورفولوژی (ریختشناسی) و چهره زمین رسیدهام.» این استاد دانشگاه شواهدی بر گسترش زمین از مکه ارائه کرده است؛ از جمله اینکه شکل و ریخت زمین، یک ششوجهی (شش ضلعی) است که مکه تقریباً در وسط آن قرار دارد. اقیانوس آرام بهعنوان بزرگترین پهنه آبی نیز، دلیل دیگر بر این مطلب است. محیط اقیانوس آرام که بهاندازه محیط کره زمین است، درست در مقابل مکه است و این بیخود ایجاد نشده است. این نظم بهخصوص مجموعه قارهها با یک شکل پلیگونی (چندضلعی) در یک سمت و اقیانوس آرام بهعنوان بزرگترین پهنه آبی در سمت دیگر، نشان میدهد که دحو، از یک منطقه صورت گرفته و از منطقه عکس، طحو رخ داده است. این است که اولین نقطهای که دچار دحو شده، کاملاً مشخص است و آن، همان مکه و کعبه است.۱۷
منبع: مرکز ملی پاسخگویی به سئوالات دینی
..............................................
پینوشتها
۱. امام باقر(ع) آب به موج آمد و کف کرد و همه کفها یکجا جمع شد، بعد آن را در محل خانه کعبه قرارداد و بهصورت کوهی از کف درآورد. سپس زمین را از دامنه آن کوه بگسترانید. مقصود از کلام خدا ]إِنَّ أَوَّلَ بَیتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذی بِبَکهَ مُبارَکاً[ همان است که گفته شد؛ ابنبابویه، محمدبن على (شیخ صدوق)، من لایحضره الفقیه، محقق / مصحح: غفارى، علیاکبر، قم: دفتر انتشارات، چاپ دوم، ۱۴۱۳، ج۲، ص ۲۴۱؛
۲. همان، ج۲، ص ۲۴۱؛
۳. همان، ج۲، ص ۲۴۲؛
۴. المیزان فی تفسیرالقرآن، علامه طباطبایی(ره)، قم: جامعه مدرسین، چاپ پنجم، ۱۴۱۷ ق، ج ۳، ص ۳۵۶؛
۵. مکارم شیرازى، ناصر، تفسیر نمونه، تهران: دارالکتب الإسلامیه، چاپ دهم، ۱۳۷۱ ش، ج۵، ص ۳۴۶؛
۶. مکارم شیرازى، ناصر، تفسیر نمونه، تهران: دارالکتب الإسلامیه، چاپ دهم، ۱۳۷۱ ش، ج۱۱، ص ۵۲؛
۷. سوره شوری، آیه ۷؛
۸. سوره انعام، آیه ۹۲؛
۹. سوره ق، آیه ۷؛
۱۰. سوره رعد، آیه ۳؛
۱۱. سوره شمس، آیه ۶؛
۱۲. سوره نازعات، آیه ۳۰؛
۱۳. شعرانى، ابوالحسن، پژوهشهاى قرآنى علامه شعرانى(ره) در تفاسير مجمعالبيان ، روحالجنان و منهجالصادقين، قم، بوستان كتاب، چاپ دوم، ۱۳۸۶ش، ج۳، ص۱۳۱۶؛
۱۴. حسنزاده آملی، هزار و یک کلمه، ج۱، ص۴۶۰ و ۴۶۱؛
۱۵. مکارم شیرازی، تفسير نمونه، ج۲۰، ص ۲۲۷؛
۱۶. مکارم شیرازی، تفسير نمونه، ج۵، ص ۳۴۶؛
۱۷. «رابطه ژئودینامیک و دحوالارض/ دو کلمه قرآنی دحو و طحو؛ مؤلفههای دینامیک زمین»، سایت خبرگزاری قرآن
www.iqna.ir
🆔
https://eitaa.com/moflehoon