▪️بعضى از بزرگان به سبب نبودن بخش ذيل اين دعا [عرفه] (از «إِلهِى أَنَا الْفَقِيرُ فِى فَقْرِى...» تا «أَلْحَمْدُللَّهِ وَحْدَهُ») در بعضى از كتب سيّد (رحمه الله) و ديگران، گمان كردهاند اين بخش اضافاتى است كه بعضى از اهل كمال به دعا ملحق فرمودهاند.
▪️ولى اين گمان غير قابل قبول است؛ زيرا تحقيق در مضامين بيانات معصومين عليهم السّلام) و ادعيه ايشان، خلاف آنرا ثابت مىكند.
▪️چنانكه مضمون كلام استاد ما علامه طباطبايى (ره) كه به كتاب و سنّت آشنايى تمام و در فلسفه و عرفان علمى و عملى در منزلت والايى قرار داشت، در اين باره اين بود كه: «دعاهايى كه از معصومين (عليهم السّلام) باشد، بدون سند فرياد مىزنند كه ما از حنجرهاى بيرون آمدهايم كه هيچ فيلسوف و عارفى را قدرت بر اين گونه سخن گفتن (آن هم از مرحله شهود نه استدلال) نيست.»
▪️به خصوص راجع به ذيل دعاى عرفه سيّدالشهدا (عليه السّلام) مىفرمود: «آنقدر اين ذيل پر محتوى مىباشد، كه از پُر محتوايى مىخواهد منفجر شود.»
▪️شايسته است آنانكه اهل تحقيق در دعاهاى معصومين (عليهم السّلام) مىباشند، توجه كنند جملههاى اين بخش در بيانات دعاهاى ديگر معصومين (عليهم السّلام) نيز وجود دارد و اين، خود شاهدى بر صحّت انتساب اين بخش توسط صاحب اقبال الاعمال به سيّدالشهدا (عليه السّلام) مىباشد.
#آیةالله_سعادتپرور
(کتاب نور هدایت)
#دعای_عرفه
#بخش_پایانی
@mohamad_hosein_tabatabaei