🌹به نام خدا 🌹 جلسه هفتم (اهدنا الصراط المستقیم ) نمازگزار بعد از اظهار عبودیت محض و طلب یاری از پیشگاه حضرت حق، اولین درخواست خود را که هدایت به راه راست است، مطرح می‌نماید. اهدنا الصراط المستقیم. در سوره مائده آیه 15 هدایت در سه مرحله اتفاق می‌افتد: 1ـ هدایت به راه‌های سلامت، راه‌های خیر و سعادت که آن را قرآن و ائمه اطهار (ع) نشان می‌دهند. نماز، روزه، زکات، تقوا و … (احکام الهی) 2ـ هدایت، خروج از ظلمات به سوی نور است. انسان از خودمحوری و کینه که منافی نور رحمت الهی است بیرون می‌آید. 3ـ هدایت به صراط مستقیم که بنده خالص شدن است. صراط مستقیم کدام راه است؟ صراط مستقیم به معنای راه میان بر و کوتاه است، راهی که انحراف به چپ و راست در او نباشد، کوتاه ترین راه رسیدن به مقصود. صراط مستقیم یعنی راه معتدل که نه در آن افراط است و نه تفریط. مرز اعتدال رمز موفقیت است. چه بسیار حرف‌های حقی که در آن افراط و تفریط می‌شود و آن را به باطل تبدیل می‌کند، یا مطلق کردن چیزی که مطلق نیست. چند آیه از قرآن، صراط مستقیم را به بندگی خدا معنا می‌کند از جمله «وَأَنِ اعْبُدُونِي هَذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِيمٌ ۱ ؛ مرا بپرستید که صراط مستقیم همان است.» در روایات متعدد صراط مستقیم یعنی ولایت امیرالمومنین علی بن ابیطالب (ع) است، زیرا ولایت حضرت همان راه خداست، راهی که خدا تعیین کرده است. امام سجاد (ع) فرمودند: ما ابواب الهی و صراط مستقیم هستیم. ۲ همچنین امام باقر (ع) فرمودند: خداوند به پیامبر (ص) وحی کرد که صراط مستقیم امیرالمومنین (ع) است. ۳ در تعریفی کلی باید گفت قرآن کریم صراط مستقیم را بندگی خدا همراه با ولایت معنا کرده و عبادت بدون ولایت ائمه ارزشی ندارد و بدون یاری و عنایت ائمه امکان پذیر نیست. انسان از پروردگار هدایت خود به سوی بندگی خالصانه‌اش را تمنا دارد و استواری در این راه را طلب می‌نماید که این است حقیقت بندگی. اولیاء خدا رسیدن به درجات عالیه را از محضر خداوند درخواست دارند که همان «اهدنا الصراط المستقیم» است. دوستان تفسیر قرآن کریم📚 @mohammadaminaghajany