في تحديده: اهو يوم عرفه ام يوم النحر؟ و الاصح انه يوم النحر.»در روايات، در تعريف روز حج اکبر و اين که آيا روز عرفه است يا روز عيد قربان، اختلاف نظر وجود دارد، ليکن صحيح ترين قول آن است که روز عيد قربان باشد. ابن کثير در تفسيرش مي گويد: «يوم الحج الاکبر» روز عيد قربان است که برترين و بزرگترين روزهاي انجام مناسک حج است. نظريه علامه طباطبايي مرحوم علامه طباطبايي - رضوان الله تعالي عليه - در ذيل آيه شريفه: «و اذان من الله و رسوله...» فرموده اند: «مراد روز دهم ذي الحجه از سال نهم هجرت است چون در آن روز بود که مسلمانان و مشرکان يک جا اجتماع کرده و هر دو طايفه به حج خانه خدا پرداختند و پس از آن سال، ديگر هيچ مشرکي حج انجام نداد. سپس مي افزايد: اين قول مورد تاييد رواياتي است که از ائمه اهل بيت (ع) رسيده و با معناي اعلام برائت مناسب تر و با عقل نيز سازگارتر از ساير اقوال است، زيرا آن روز، بزرگترين روزي بود که مسلمانان و عموم مشرکين به حج آمده، در منا جمع شده بودند. اين معنا از برخي روايات واصله از طرق اهل سنت نيز استفاده مي شود چيزي که هست در آن روايات مراد از حج اکبر روز دهم از هر سال است، نه فقط سال نهم هجرت، و بنابراين همه ساله حج اکبر تکرار مي شود ليکن از طريق نقل ثابت نشده که اسم روز دهم روز حج اکبر باشد.» و در ادامه نقل اقوال ذيل آيه شريفه مي فرمايند:«از شنيدن کلمه «روز حج اکبر»، همان «روز عيد قربان» به ذهن مي رسد، چون تنها روزي که عموم حجاج آنجا اجتماع کرده و اعلام برائت مي تواند به گوش همگان برسد، همان روز دهم است، ووجود چنين روزي در ميان ساير ايام حج، نمي گذارد کلمه يوم الحج الاکبر ساير ايام را نيز شامل شود.» در لغت نامه دهخدا نيز به نقل از مهذب الاسماء، حج اکبر را عيد اضحي و عيد گوسفندکشان معنا مي کند. روزنامه رسالت نقل از نشريه زائر در سال ۸۵که در ایام حج درمیان حجاج نشر می یافت از یکی از سایت های اهل سنت در باره حج اکبر نوشته است منظور از حج اکبر روز عرفه، قربان، و یا غیره باشد، و چه روز جمعه واقع شود و یا دیگر ایام هفته، آن حج بر حجى دیگر مزیتى ندارد، و حج همان حج است، ولى توصیف‌ آن‌ به‌ «اکبر» به‌ این‌ دلیل‌ است‌ که‌ مردم‌ همه‌ در این‌ روز، گرد هم‌ می‌آیند چراکه‌ معظم‌ افعال‌ حج‌ در آن‌ انجام‌ می‌شود، یا بدان ‌سبب‌ که‌ عمره‌ «حج‌ اصغر» نامیده‌ شده‌، این‌ مناسک‌، «حج‌ اکبر» نامیده ‌می‌شود.