♦️ آیا زمان سیلی دوم رسیده است؟ یادداشتی از حجه‌الاسلام سیدعلی موسوی ۱. طبعا مسئولیت اخراج آمریکا از منطقه در درجه اول بر دوش مردم خود منطقه است. اما این تنها مردم ایران و نظام جمهوری اسلامی است که پرچم این نبرد را بر دوش می‌کشد و رهبری این نبرد را به عهده دارد. سرمایه اجتماعی عظیمی که در تشییع جنازه حاج قاسم جمع شده بود آتش تهیه این مبارزه خواهد بود. انفعال امروز بخش جدی بچه‌های جبهه انقلاب در برابر هجمه لشکر مجازی حریف می‌رود که این سرمایه اجتماعی عظیم را به فراموشی بسپارد. مقابله و دادن پاسخ کوبنده به آمریکا، همچنان مطالبه عمومی مردم است. طبعا این واقعیت از چشم کسانی که در تویتر و کانال‌های تلگرامی امپراطوری آمریکا زیست می‌کنند پنهان مانده و خواهد ماند. اما عطش عمومی از سیلی عین‌الأسد سیراب نشده و در صورت نزدن سیلی دوم، نوعی یأس بر جریان عمومی توده‌های مشارکت‌کننده در تشییع حاج قاسم سایه خواهد انداخت. ۲. واضح است که آمریکای ترامپ تا قبل انتخابات آنچنان زیر فشار افکار عمومی امریکا از این خطای فاحش خود است که جرأت پاسخگویی متناسب را نخواهد داشت. این احتیاط آمریکا به حدی رسیده که حتی حاضر به عربده‌کشی نیز نیست. با توجه به نوع مدیریت افکار عمومی آمریکا توسط دولت‌مردان آن، افکار عمومی آمریکا تصور می‌کند هنوز ایران پاسخ نداده است و از این رو منتظر ضربه بعدی ایران است. از سوی دیگر منتقدین کانادایی آمریکایی ترامپ و تا حد خوبی دموکرات‌ها، ترامپ را مقصر اصلی در فاجعه هواپیمای اوکراینی می‌شمارند. از این رو حمله موشکی مستقیم بعدی ایران مبرّر قابل توجهی در افکار عمومی آمریکایی و جهانی دارد. در صورت طراحی دقیق سیلی دوم در تقاطع با موقعیت داخلی ترامپ، می‌توان مطمئن بود که آمریکا هیچ پاسخ قابل توجهی به سیلی دوم نیز نخواهد داد. ۳. فضای رسانه‌ای جهان عرب به تبع رسانه‌های غربی، سیلی ایران را بیشتر به یک نمایش با مصرف داخلی تقلیل داده‌اند. این به معنای آن است که این حمله به‌جز اثری که در میان نخبگان بالای حاکمیت‌های عربی داشته، در فضای مردمی نتوانسته است به موج اخراج آمریکای در حال زوال کمک زیادی بکند. آنچه در عراق موج اخراج آمریکایی‌ها را پیش می‌برد، بیش از پاسخ ایران، حمله مستقیم امریکا به حاج قاسم در خاک عراق است. لذا باید توجه کرد که در سیلی دوم باید عملیات دارای دو بعدی نظامی-رسانه‌ای باشد. اولین روایت است که در فضای افکار عمومی می‌ماند. بعد رسانه ای عملیات باید برای مخاطبان ایرانی- منطقه‌ای - امریکایی سه روایت حساب‌شده طراحی کند که به موج مطالبه مردمی ایران، منطقه و خود آمریکا در خروج آمریکا از منطقه کمک کند.