🚨ضرب شلاق بر یک کلیشه‌ حجاب‌ستیز 🔹یک کلیشه‌ی رایج در گفتگوهای مخالفان صلاحیت حاکمیت در اعمال قدرت در مسئله حجاب و الزام آن از ابتدا، این بود که «جامعه رفته رفته به یک تعادل و نقطه مورد اجماع در پوشش خواهد رسید». 🔹جالب و دردناک است که هنوز هم این گفتار که پایه و اساس آن چیزی جز حدس و تفأل جمعی نیست(!)، در محافل تصمیم‌سازی و حتی تصمیم‌گیری کشور حضور دارد. 🔹گذشته از اینکه همین باور و کلیشه فی‌نفسه «تعادل پوشش» را به زیان حجاب جابه‌جا می‌کند و نوعی مداخله به نفع بی‌حجابی، کشف حجاب و حیای جمعی است، ساده‌انگاری‌های تحلیلی واضحی نیز در آن موج می‌زند. از جمله اینکه جامعه را یک محیط آکواریومی و سربسته درنظر می‌گیرد و نیروهای متعددی که به سمت آن و به هدف تغییر آن میل می‌کنند را نادیده می‌گیرد. در این تحلیل چنان همه‌چیز زیبا و ایزوله در نظر گرفته می‌شود که انتظار می‌رود به جای تحلیل یک استاد دانشگاه یا سیاستمدار کهنه‌کار، تراوش ذهن کودکی خردسال باشد. 🔹دولت‌های خارجی، سرمایه‌گذاری‌های غیردولتی خارجی، گروه‌های معارض سیاسی و دینی نظیر بهاییت، بازماندگان مجاهدین خلق، تجزیه‌طلبان و همه کسانی که در تزلزل فرهنگی و اعتقادی جامعه ایران انتفاع دارند و در خیابان‌های شهر، شهروند خوانده می‌شوند، در این تحلیل‌ها و کلیشه‌ها سبک‌سرانه نادیده گرفته می‌شوند. رسانه، حادواقعیت، عملیات روانی، پول، سازماندهی و... در این تحلیل‌ها و کلیشه‌ها مفقود است. 🔹چنان که قوه قضاییه در توضیح حکم شلاق یکی از این عوامل، بر سفارشی بودن بی‌حجابی این مجرم صحه گذاشته است. این یک مورد علنی از ده‌ها موردی است که نهادهای اطلاعاتی ادعا دارند آنها را دستگیر کرده‌اند. 🔹بی‌حجابی در صفر پیدایش خود که به حدود ۱۷۰ سال پیش بازمی‌گردد نیز «کلان پروژه» استعمار بود. جالب آنکه همان زمان نیز این پروژه به پیمانکاری بابیت و بهاییت اجرا شد و هم‌اکنون نیز رسانه و فرد بهایی اصلی‌ترین مجری این پروژه‌ هستند. فقط این بار چیزی که فرق کرده این است که برخی از مسئولان جمهوری اسلامی بینش و اراده‌ی امیرکبیرها، آقانجفی‌ها و شیخ فضل‌الله‌ها را ندارند و الا آنچه طرف مقابل می‌کند، طی این دو قرن تغییر خاصی نکرده است. ✍ رضا باقری‌پور (پژوهشگر‌ سیاست‌گذاری‌ عمومی) ┈┄┅═✾═┅┄┈ 🛎 تا اطلاع‌ ثانوی 🕊 کانال "خبری|تحلیلی" زنان‌عفیفه‌جهان‌محصنات(۲) 🆔 @mohsanat2_ir 🕊 ویراستی ما 🆔 virasty.com/mohsanat