دومین گزارش هیئت عالی بررسی ابعاد و علل سانحه بالگرد رئیس‌جمهور 🔺مرکز ارتباطات ستاد کل نیروهای مسلح دومین گزارش هیئت عالی بررسی ابعاد و علل سانحه بالگرد رئیس‌جمهور و هیئت همراه را منتشر کرد. 🔸۱- برابر گزارش دریافتی از سازمان هواشناسی در مورخه ۱۴۰۳/۰۲/۳۰ هوای حاضر و پیش بینی فرودگاه تبریز (مبداء) تا مقصد اول و دوم گروه پروازی‌( پل آغبند و سد قیز قلعه‌سی ) تا ساعت 08.50 صبح مساعد و متناسب با شرایط پرواز با دید‌( VFR ) بوده است لکن هوای مسیر برگشت با دریافت آخرین اسناد دریافتی و اظهارات خلبانان و سرنشینان دو بالگرد دیگر نیاز به بررسی بیشتر دارد که متعاقبا اعلام می‌گردد. 🔸۲- بخش اعظمی از اسناد، سوابق و مدارک مرتبط با تعمیر و نگهداری بالگرد سانحه دیده مورد بررسی دقیق قرار گرفت و اشکالی که به لحاظ تعمیرات و نگهداری بتواند در‌ وقوع سانحه موثر باشد مشاهده نشد. 🔸۳- با بررسی به عمل آمده و محاسبات صورت گرفته، ظرفیت بالگرد از جهت تعداد سرنشین و تجهیزات، متناسب با حداکثر وزن استاندارد بالگرد در شروع پرواز و به هنگام برخواستن از مبداء تا مقصد و مسیر برگشت در حد مجاز رعایت گردیده است. 🔸۴- بر‌اساس پیاده‌سازی مکالمات ضبط شده بین خلبانان گروه‌پروازی، آخرین تماس با خلبانان بالگرد سانحه دیده تا زمان وقوع حادثه و عدم پاسخگویی آنها ۶۹ ثانیه طول کشیده است و هیچ گونه اعلامی مبنی بر وضعیت اضطراری ضبط نگردیده است.( زمان تقریبی اعلام شده‌(حدود 1.5 دقیقه) در گزارش اوّل با پیاده‌سازی نوار ضبط شده در بالگرد MIL-17، 69 ثانیه تأیید می‌گردد.) 🔸۵- با توجه به نمونه‌برداری و آزمایش‌های صورت گرفته از بقایا و قطعات بالگرد و نحوه پراکندگی آنها و فواصل اجزاء جدا شده از بدنه اصلی، وقوع انفجار ناشی از خرابکاری در جریان پرواز و لحظات قبل از برخورد به دامنه ارتفاعات منتفی می‌باشد. 🔸۶- در طول مدت ماموریت و تا ۶۹ ثانیه قبل از وقوع سانحه، تماس روی فرکانس‌های مشخص شده با بالگرد سانحه دیده برقرار بوده و آخرین تماس و پیام نیز توسط فرمانده گروه پروازی(شهید مصطفوی ) صورت گرفته است لذا هرگونه بروز اختلال در سامانه ارتباطی و یا تداخل فرکانسی منتفی می‌باشد.( لازم به ذکر است ارتباط بین دو فروند بالگرد دیگر کماکان تا فرود در معدن مس سون‌گون ادامه داشته است.) 🔸۷- برابر گزارش کارشناسان تخصصی آثاری ناشی از اقدامات جنگ الکترونیک بر روی بالگرد سانحه دیده مشاهده نشده است. 🔹یادآوری می‌گردد تا زمان کشف علت اصلی سانحه، بررسی آزمایش‌ها و تجزیه و تحلیل داده‌ها ادامه می‌یابد و نتایج اطلاع‌رسانی خواهد شد. Ⓜ️کانال موج سوم را دنبال کنید 👇 https://eitaa.com/joinchat/2371355348C86a163a102