معضل بی حجابی و مقایسه ای تحلیلی از نحوه ی حل این معضل در سال های ۱۳۵۷ و ۱۴۰۲
تفاوت فرمان و موضع گیری امام خمینی ( ره ) و امام خامنهای مد ظله العالی در این است که امام خمینی فرمانی قاطعانه صادر فرمود که جای بحث و ان قلت در آن نبود، اما به سخنرانی های امام خامنه ای اگر دقت بفرمایید، ایشان همیشه جنبه ی جذب حداکثری را در نظر دارند و هیچ گاه دستوری با صراحت و مثلا به این شکل صادر نفرموده :
مسئولان باید بساط بی حجابی را سریعاً از جامعه ی اسلامی ایران برچینند
سخنرانی های حضرت آقا طوری است که دو طرف به نوعی هر کدام از بخشی از آن می توانند به نفع خود استفاده و به آن بخش استناد بنمایند
مثلا مخالفان بی حجابی به قسمتی که در آن به حرام سیاسی و حرام شرعی اشاره شده تکیه می کنند و موافقان بی حجابی به قسمتی که معظم له می فرماید اینها یک عیب ظاهری دارند و من هزار عیب باطنی
و فرموده اند : خیلی از این ضعیف الحجاب ها اهل تضرع و نماز شب هستند ( عباراتی قریب به این مضمون )
برخی تفاوت برخورد با بی حجابی در زمان امام خمینی و امام خامنه ای را ناشی از ظرف زمان و اقتضائات هر دوره می دانند و معتقدند امام خمینی ( ره ) به عنوان بنیانگذار جمهوری اسلامی علاوه بر دارا بودن شخصیتی کاریزماتیک از پشتوانه ی مردمی زیادی برخوردار بود و در دوره ی ایشان مخالفان در ضعف شدید به سر می بردند و امام هر چه می فرمود با پاسخی جز سمعاً و طاعتاً روبرو نمی گشت و عدهای بر این اعتقادند که این تفاوت ناشی از تفاوت دیدگاه و اختلاف در نحوه ی برخورد با گناه و جلوگیری از ترویج آن در جامعه می باشد
به هر تقدیر و در واقع اوضاع کنونی به سمتی کشیده شده که حتی بین جماعت حزب اللهی راجع به برخورد با بی حجابی شکافی عمیق و اختلاف نظرهائی شدید وجود دارد
عدهای گروه دیگر را صورتی و نایس خطاب می کنند و با انجام امر به معروف و نهی از منکر قصد انجام وظیفه ی دینی شان و تطهیر جامعه از لوث انحراف و فساد را دارند و عدهای طرف مقابل را افراطی و تندرو خطاب می کنند و از کاشته شدن بذر تفرقه و دوقطبی در جامعه می گویند
عدهای قائل به برخورد صرفا ایجابی با معضل بی حجابی و رفع آن هستند و عدهای بر این اعتقادند که علاوه بر استفاده از روشهای ایجابی، نیازمند بهرمندی از روش های سلبی نیز هستیم و معتقدند که مثلا برای برخورد با معضل اعتیاد به مواد مخدر، این درست است که باید کار فرهنگی ( تهیه ی فیلم و سریال، استفاده از ظرفیت آموزش و پرورش در آگاهی نوجوانان ، سخنرانی وعاظ و دانشمندان علوم تربیتی و ... ) شود تا مردم به سمت اعتیاد کشیده نشوند ، اما به هر حال هرگز ما قادر به اقناع همه نخواهیم شد و عدهای لاجرم و به هر تقدیر در دامان اعتیاد خواهند افتاد، پس آیا می توان این عده را رها کرد تا در مترو و خیابان و پارک اقدام به خرید و فروش و مصرف علنی مواد کنند؟ جامعه از تمام ظرفیت های ایجابی اش برای تربیت جوانان و نکوهش ایشان از دزدی و هشدار راجع به عواقب آن استفاده می کند، اما در حال حاضر آیا جامعه ای می توان یافت که آمار سرقت در آن به صفر رسیده باشد؟ با عدهای قلیل دزد که نمی توان مدارا کرد و پلیس و قوه ی قضائیه وظیفه ی ذاتی شان برخورد سلبی با ایشان و حمایت از جامعه از جانب قانون گریزان و قانون شکنان می باشد و گرنه به قول عرب ها قانون تبدیل میشود به حبر علی الورق ( جوهری بر کاغذی )
امروز بیحجاب ها سلطنت می کنند و به آمرین به معروف در کمال آرامش توهین و حمله می کنند و پلیس هم مستاصل و بلا تکلیف است و کم کم و با همین فرمان بخشی از جامعه به سمت برهنگی حرکت می کند
در جامعه ی کنونی با این که مسئولین علاقمندند از ایجاد دوقطبی جلوگیری کنند، اما در عمل و با ادامه ی روند جاری شاهد ایجاد شکاف هر چه بیشتر و درگیری های روزافزون بین همسایه ها ، هم محله ای ها و همشهری هائی که صاحب دو دیدگاه مختلف هستند می باشیم
مغازه ای به بی حجاب ها خدمات نمی دهد و فروشگاهی چادر ی ها را تحریم می کند
راننده ی اسنپ یا باید بی حجاب را سوار نکند یا باید سوار کند و از سوی پلیس برایش پيامک اخطار به توقیف برود و يا اينکه به بی حجاب تذکر بدهد و با اخم و برخورد متقابل و امتیاز پائینش در پایان سفر مواجه گردد
چند وقت یک بار هم شاهد زد و خورد های خیابانی هستیم که حتی گاه منجر به قتل یکی از اطراف دعوا می شود
به هر حال حاکمیت یک بار برای همیشه باید تکلیف خودش و تکلیف مردم را روشن کند
یا کلا بی حجابی را به رسمیت بشناسد و یا اینکه برای قانون موجود ضمانت اجرای متناسب و جدی در نظر بگیرد و مقتدرانه هزینه ی انجام بزه را آن قدر بالا ببرد که حرمت قانون حفظ گردد
ادامه ی وضعیت موجود به ضرر همه است، چون در حال حاضر امنیت روانی جامعه در معرض خطر قرار گرفته است
https://eitaa.com/mojekhabar1400