«وَ إِنْ مُنِعَ مِنْهَا»اگر نه، بهش نرسد زیاد، شد؟! این جا قناعت به آن چه رسیده نمی کند. نه اهل سیرمانی است، نه اهل قناعت است، هیچ کدام، اکتفا نمی کند. این ها، همه را علی علیه السلام می گوید. معلوم می شود ما توی دنیا دو دسته داریم.دو دسته آدم داریم. این های را که می گویند اعتقاد به قیامت داریم، راجع به آن ها دارد صحبت می کند؛ چون آمده پیش علی علیه السلام، این که آمده پیش علی علیه السلام، کمونیست نبوده، دیگر ما که نبودیم که خودمان را بکشیم کنار! مثل من تو بوده، فهمیدی؟ مسلمان بوده، معتقد بوده، به علی علیه السلام هم معتقد بوده است. حتی از عامه هم به قول ما طلبه ها، نبوده؛ چون آمده پیش علی علیه السلام، گفته من را موعظه ام کن. هان؟! من و تو بوده است.آمده، گفته آقا جان! بهت بگویم دو دسته اند این ها، تو از این ها نباش. تو از این ها نباش. توجه می کنید چه می خواهم بگویم؟ نباش، نباش، نباش است این جا همه اش. گوش کنید! بودش آن وقت در مقابلش چه می شود؟ خیلی دقیق است. اگر در آخرت، بهشت می خواهی، عمل بهشتی باید بکنی. از این طرف، این جا خطا کردی، زود، توبه واجب فوری است. فقه گفتم، مسئله میگویم. مسئلة الشرعیة الفقهیة. شد؟! ما واجبات دو جور داریم: فوری داریم، موسّع داریم، مزیّن. شد؟! توبه، واجبٌ فوریٌ که من دارم می گویم. مسئله گفتم. اگر اشتباه کردی، نعوذبالله، دروغ گفتی، غیبت کردی ، شنیدی، چه و چه و چه، مال مردم را به دست گرفتی، امثال این ها، بلافاصله باید توبه کنی تو.خیلی توی این ها حرف است، شما همین جور نگاه نکن. بله می خوانیم، ترجمه می کنیم، می گوییم از این طرف هم، پشت هم انداختن، گوش می کنید؟ ردیف کردن و از این چیزهایی که دیگر توی مجالس رفتن و این ها، یاعلی مدد! گاهی هم این ها خودش ابزار است برای رسیدن به دنیا نعوذبالله. شد؟!«يَقُولُ فِي اَلدُّنْيَا» از آن ها نباشی،ها! فهمیدی؟ جانماز آب بکشی،ها! همچین صریح بگویم،از آن ها نباش تو. شد؟! واقعیت داشته باش. توجه می کنید از دل بستگان به دنیا نباش تو.این حرف ها، این ها به درد نمی خورد، توی کارت، بعد هم می آید سراغ چی؟ آقا! آن چه که از راه مشروع به دستم رسید، الحمدلله، شکرا لله.
وَ قَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: لِرَجُلٍ سَأَلَهُ أَنْ يَعِظَهُ:
لاَ تَكُنْ مِمَّنْ يَرْجُو اَلْآخِرَةَ بِغَيْرِ عَمَلٍ وَ يُرَجِّي اَلتَّوْبَةَ بِطُولِ اَلْأَمَلِ يَقُولُ فِي اَلدُّنْيَا بِقَوْلِ اَلزَّاهِدِينَ وَ يَعْمَلُ فِيهَا بِعَمَلِ اَلرَّاغِبِينَ إِنْ أُعْطِيَ مِنْهَا لَمْ يَشْبَعْ وَ إِنْ مُنِعَ مِنْهَا لَمْ يَقْنَعْ
نهج البلاغة حکمت 150
〰️〰️〰️〰️〰️
شرح حدیث
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir