﷽ رُوِیَ عَنِ الصّادِقِ عَلِیه السَّلامُ قالَ: «الْحُجَّةُ قَبْلَ الْخَلْقِ وَ مَعَ الْخَلْقِ وَ بَعْدَ الْخَلْقِ». ترجمه: امام صادق (عليه السّلام) فرمود: حجّت خدا پيش از خلق بوده و با خلق مي‌باشد و بعد از خلق هم باشد. روايت از ابان بن تغلب است . نقل می‌كند از امام صادق صلوات الله عليه، می‌گويد حضرت فرمودند: حجّت قبل از خلق است و با خلق است و بعد از خلق است. يعنی چه؟ من اين را می‌گويم روی جهتی است. در اينجا اين حجّتی كه گفته می‌شود در روايت . می‌فرمايند كنايه از وجود مقدّس امام است و اشاره به اين جهت است كه اوّلين موجود قبل از آن كه دست خلقت خداوند متعال وارد شود به ايجاد ممكنات ، اوّل نور مقدّس امام را خلق كرده است قبل از همه. با توجّه به اينكه «كُلُّهُمْ نورٌ واحد». آن نور را . اوّل آنرا قبل از تمام موجودات و اين نور همينطور همراه اين موجودات هست. حالا سرّش را هم عرض می‌كنم و بعد از آنكه اين عالم باصطلاح اين نشئه ، به پايان می‌رسد باز هم آن نور هست. پايان پذير چیه؟ نيست، من دیگر بهتر از این نمی‌توانستم بگویم این را. من گفتم چرا حالا عرض می‌کنم. اين مربوط به نور مقدّس حجّت و امام است . از نظر خلقتش اين است. «الْحُجَّةُ قَبْلَ الْخَلْقِ وَ مَعَ الْخَلْقِ وَ بَعْدَ الْخَلْقِ». بروز و ظهور آنها در اين عالم، توجّه می‌کنید، آن وقت ‌اين است كه می‌بينيد. فرض كنيد نيمه شعبان می‌گوئيد متولّد شد وجود مقدّس امام زمان صلوات الله عليه و الّا دست قدرت حق تعالی قبل از خلقت موجودات ،‌ اين انوار مقدّسه را كه نور واحدند خلق كرده بود. بروز و ظهورش است در اين عالم، نيمه شعبان. لذا من فقط اشاره می‌كنم چون اينجا جايش نيست. اين تعبيراتی را كه نقل می‌کنند و هست. «بِيُمْنِهِ‌ رُزِقَ‌ الْوَرَى‌ وَ بِوُجُودِهِ ثَبَتَتِ الْأَرْضُ وَ السَّمَاءُ». يعنی اصلاً روح عالم امكان همين‌ها هستند. يعنی روح حجّت است. روح عالم امكان است. شد؟! كه اگر روح نباشد،‌جسم از هم چیه؟! می‌پاشد، گوش کن!. روح ما كه برود ،‌بدن چه می‌شود؟ متلاشی می‌شود اصلاً، توجّه کنید! . آنگاه سرپا هستم كه اين روح سراسری چیه؟! باشد و اين كه به اين جسم من غذا می‌رسانم برای خاطر آن روح است، توجّه کردید؟! «بِيُمْنِهِ‌ رُزِقَ‌ الْوَرَى‌»، شد؟! به يُمن روح من است كه بقيه سلول‌های بدن من چيه؟ تغذيه می‌شوند، فهمیدی؟! سلول‌ها ،‌آنها هر كدام جان دارند برای خودشان . ندارند؟ دارند ديگر. امّا چيه؟ تحت سلطه آن روح سراسری من هستند. آنها هم كه تغذيه می‌شوند برای روح سراسری من است، شد؟! تمام اين عالم كه اين‌ها مرزوق‌اند من الله تعالی برای وجود مقدّس اوست كه روح سراسری عالم امكان است. «بِيُمْنِهِ‌ رُزِقَ‌ الْوَرَى‌ وَ بِوُجُودِهِ ثَبَتَتِ الْأَرْضُ وَ السَّمَاءُ». كه نباشد از هم می‌پاشد مثل بدن . لذا می‌خواستم اين را عرض كنم ،‌نيمه شعبان روز بروز آن حجّت است ، نه روز نعوذ بالله خلقت و تولّد چی؟! آن حجّت باشد، توجّه کنید. والّا امام وجود مقدّسش قبل از خلقت بقيه چیه؟! ممكنات است. كافی ج 1 ص177 – بحار الانوار ج 23 ص38 عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ(ع) الْحُجَّةُ قَبْلَ‌ الْخَلْقِ‌ وَ مَعَ‌ الْخَلْقِ‌ وَ بَعْدَ الْخَلْقِ. 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث @mojtabatehrani_ir