﷽ 📍 چراچهرۀ ملکوتی نماز، بهشت ساز و یا جهنّم ساز است؟ ❗️ 📌آیا در عمل چیزی هست که محوریّت داشته باشد که بگوییم موجب می‌شود اعمال چنین چهره‌ای پیدا بکند؟ خود پیکرۀ عمل ملاک نیست. این مطلب را از استادم امام خمینی(ره) می‌گویم. مطلب ایشان این بود: نمازی که می‌خوانیم، یک حُسن فعلی است و چهرۀ ظاهری‌اش زیباست. عبادت و کرنش است. نماز افضل اعمال است. امّا این‌طور نیست که اعمال بما هی اعمال ( اعمال به خودی خود) صور غیبیۀ حسنه داشته باشد. آنچه چهرۀ ملکوتیّۀ عمل را زیبا می‌کند، اطاعت است. کما اینکه در اعمال سیّئه هم آنچه چهرۀ ملکوتی عمل را کریه می‌کند، عصیان است. چه بسا ممکن است که انسان نماز بخواند، ولی با نماز، عصیان بکند. شکل همین تکبیره الاحرام، قرائت، رکوع، سجده و ذکر تفاوت نمی‌کند، امّا انسان با آن‌ها عصیان می‌کند جایی که می‌خواهد ریا بکند. از الف الله اکبر تا آخرین کلمه که السّلام علیکم و رحمة الله و برکاته است، یک جور است. امّا چهرۀ ملکوتی و صورت غیبیه یکی از آن‌ها زیبا و بهشت ساز و دیگری جهنّم ساز است؛ چون یکی از آن‌ها بر محور اطاعت و دیگری بر محور عصیان بود. در قالب اصطلاح یک حُسن فعلی و یک حُسن فاعلی داریم. آنچه چهرۀ ملکوتیّۀ اعمال ما را می‌سازد، حُسن فاعلی است نه حُسن فعلی. اطاعت الله است. می‌خواهم آنچه تو گفتی را انجام بدهم. اطاعت الله چهرۀ ملکوتیّۀ حسنۀ تمام اعمال ما را که به آن صور غیبی می‌گویند، می‌سازد. از آن طرف هم عصیان الله است. 〰〰〰〰〰 @mojtabatehrani_ir