﷽ 📍 هدف ابی‌ذر از خواستن ؛ مرگ، تهیدستی و بلا چیست؟❗️ 📌به عنوان استشهاد روایتی را می‌خوانم. معنایی را که امام خمینی(ره) می‌فرماید از روایت اتخاذ کرده است. روایت را شعیب عقرفوفی که از بزرگان است، از ابی‌ذر نقل می‌کند: «قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع) شَيْ‌ءٌ يُرْوَى عَنْ أَبِي ذَرٍّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ»؛ به حضرت عرض می‌کند از ابی‌ذر روایت شده که حرف‌هایی زده است. «أَنَّهُ كَانَ يَقُولُ ثَلَاثٌ يُبْغِضُهَا النَّاسُ وَ أَنَا أُحِبُّهَا»؛ سه چیز است که مردم آن را نمی‌خواهند، ولی من آن‌ها را می‌خواهم: «أُحِبُّ الْمَوْتَ وَ أُحِبُّ الْفَقْرَ وَ أُحِبُّ الْبَلَاءَ»؛ مردم مرگ، تهیدستی و بلا را نمی‌خواهند، ولی من می‌خواهم. «فَقَالَ إِنَّ هَذَا لَيْسَ عَلَى مَا يَرْوُونَ»؛ گفت: این‌طور که برای تو نقل کرده‌اند، نگفته بود: «إِنَّمَا عَنَى»؛ آنچه او از این جملات قصد کرده بوده، این بوده است: «الْمَوْتُ فِي طَاعَةِ اللَّهِ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنَ الْحَيَاةِ فِي مَعْصِيَةِ اللَّهِ»؛ محوریتی که امام خمینی (ره) می‌گفت، در همین روایت است. مرگ در راه خداوند را دوست می‌دارم نسبت‌به زندگی‌یی که در آن معصیّت باشد. رفتن از این نشئه را دوست می‌دارم، اگر در این رفتن اطاعت او باشد. از ماندن در دنیا بدم می‌آید، اگر در معصیت باشد. «وَ الْفَقْرُ فِي طَاعَةِ اللَّهِ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنَ الْغِنَى فِي مَعْصِيَةِ اللَّهِ»؛ و تهیدستی در راه خداوند را دوست می‌دارم نسبت‌به فراخی از نظر مادّیت که در معصیت خداوند باشد. «وَ الْبَلَاءُ فِي طَاعَةِ اللَّهِ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنَ الصِّحَّةِ فِي مَعْصِيَةِ اللَّهِ»1️⃣. آنچه محوریت دارد، اطاعت و معصیت است. اگر عمل بر محور اطاعت باشد، چهرۀ ملکوتی‌اش سازندۀ درجات است. تأخیر است. در هر مرتبه‌ای باشد، بهشت ساز است. یا برای نفس نیرو و استعدادی می‌آورد که نفس برای ساختن این امور زیبا خلاقیّت پیدا کند. اگر معصیت باشد، عکسش است. هر چه می‌سازد، خیلی خراب است. و بلا در راه طاعت خداوند، نزد من محبوب‌تر است از سلامتی‌یی که در معصیت الهی باشد. 1️⃣الکافی، ج 8، ص222- بحارالأنوار، ج 78، ص173 جلسۀ 10 〰〰〰〰〰 @mojtabatehrani_ir