پاسخ امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف به سوالات اسحاق بن يعقوب گويد: از محمّد بن عثمان عَمروى درخواست كردم نامه‏ اى را كه مشتمل بر مسائل دشواری بود خدمت امام زمان برساند. و توقيعى به خط مولاى ما صاحب الزّمان عليه السّلام چنين صادر شد: خداوند تو را ارشاد كند و پايدار بدارد، امّا سؤالى كه در باره منكران از خاندان، و عموزادگان ما كردى، بدان كه بين خداى تعالى و هيچ كس خويشاوندى نيست و كسى كه مرا انكار كند از من نيست و راه او مانند راه پسر نوح است. امّا راه عمويم جعفر و فرزندانش راه برادران يوسف است. امّا نوشيدن آبجو حرام است. و نوشيدن شلماب كه نوعى شربت است مانعى ندارد. و امّا اموال شما را نمى‏پذيريم مگر آنكه آن را طاهر سازيد هر كه خواهد بفرستد و هر كه خواهد قطع كند كه آنچه خداى تعالى به من داده است بهتر از آن است كه به شما داده است. و امّا ظهور فرج، امر آن با خداى تعالى است و تعيين‏ كنندگان وقت دروغ مى‏ گويند. و امّا اعتقاد كسى كه مى‏گويد حسين (عليه السّلام) كشته نشده است آن كفر و تكذيب‏ و گمراهى است. و امّا حوادث واقعه، در باره آن مسائل به راويان حديث ما رجوع كنيد كه آنان حجّت من بر شما هستند و من نيز حجّت خدا بر آنها هستم. و امّا محمّد بن عثمان عَمروى- كه درود خدا بر او و پدرش باد- مورد وثوق من است و كتاب او كتاب من است. و امّا محمّد بن علىّ بن مهزيار اهوازى، خداى تعالى به زودى قلب او را به صلاح آورد و شكّش را برطرف سازد. و امّا آنچه را براى ما فرستادى از آن رو مى‏ پذيريم كه پاكيزه و طاهر است. و بهاى كنيز خواننده حرام است. و امّا محمّد بن شاذان بن نعيم، او مردى از شيعيان ما اهل البيت است. و امّا ابو الخطاب محمّد بن أبى زينب اجدع، او و اصحابش ملعونند و با همفكران او مجالست مكن كه من از آنها بيزارم و پدرانم نيز از آنها بيزار بودند. و امّا كسانى كه اموال ما را با اموال خودشان در مى‏ آميزند، هر كس چيزى از اموال ما را حلال شمارد و آن را بخورد همانا آتش خورده است. و امّا خمس، آن بر شيعيان ما مباح است و تا هنگام ظهور امر ما از آن معافند تا ولادتشان پاكيزه شود و نه خبيث. و امّا پشيمانى گروهى كه در دين خداى تعالى به واسطه آنچه به ما دادند شكّ كردند، ما از هر كسى كه نقض بيعت كند بيعتمان را برداشتيم و نيازى به عطاى شكّ‏ كنندگان نيست. و امّا علت وقوع غيبت، خداى تعالى مى‏ فرمايد: يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَسْئَلُوا عَنْ أَشْياءَ إِنْ تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ: اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد از چيزهايى كه اگر براى شما آشكار گردد شما را اندوهناك مى ‏كند مپرسيد«1»، بر گردن همه پدرانم بيعت سركشان زمانه بود امّا من وقتى خروج نمايم بيعت هيچ سركشى بر گردنم نيست. و امّا وجه انتفاع از من در در زمان غيبت، مانند انتفاع از خورشيد است هنگامی که ابر آن را از ديدگان نهان سازد. و من امان اهل زمينم همچنان كه ستارگان امان اهل آسمانها هستند. و از امورى كه سودى برايتان ندارد پرسش نكنيد و خود را در آموختن آنچه از شما نخواسته‏ اند به زحمت نيفكنيد. و براى تعجيل فرج بسيار دعا كنيد كه همانا فرج من فرج شماست. و اى اسحاق بن يعقوب! درود بر تو و بر پيروان‏ هدایت باد. ____________ (1) المائدة: 102.