✔️نمونه‌هايى از عاشقان حقيقى 🔘 فرض مى‌كنيم، ابوذر عاشق خداست، و از دولت عثمان نفرت دارد و اين دولت را نمى‌خواهد و فقط‍‌ خدا را مى‌خواهد، و براى او معلوم شده كه ممكن است خواستن هم خواستِ‌ خدا، منجر به نابودى او شود، ولى او با كمال عشق به چنين سمتى مى‌رود و نابود مى‌شود تا خدا را به دست آورد. 🔘يا فرض مى‌كنيم، عمروعاص صد در صد نسبت به خدا نفرت دارد و نسبت به دنيا عشق دارد. او براى اين كه دنيا را به دست آورد، به هر وسيله‌اى متوسّل مى‌شود و آن را به دست هم مى‌آورد، و براى او روشن است كه در سِمَت نخست‌وزيرى بايد براى به دست آوردن دنيا صد هزار گلو را به جرم محبت به على عليه السلام پاره كند، پاره هم مى‌كند؛ چون او عشق به موضوعى دارد، و اگر در طريق اين موضوع، مشكلات بسيارى هم وجود دارد، او مى‌گويد: من از هم مشكلات عبور مى‌كنم تا به آن موضوع برسم. 🔘واقعاً به عمرو عاص عاشق مى‌گويند؛ همان‌طورى كه واقعاً به ابوذر عاشق مى‌گويند، و مردم دنيا، يا در خطّ‍‌ ابوذر و يا در خطّ‍‌ عمروعاص هستند، جز اين كه آن عمروعاص بزرگ بود و اين عمروعاص كوچك؛ به طور مثال، رباخور و زناكار بى‌تربيت يا ستمگر، عمروعاص كوچك هستند، و همين‌طور آن اشخاصى كه حقوق زن و بچه، يا حقوق يك جامعه را رعايت نمى‌نمايند، عمروعاص بزرگ يا بزرگ‌تر هستند. فرقى هم با او نمى‌كنند، و آن كسانى كه خدا را مى‌خواهند، ابوذر هستند. ✔️حالا با هر اسمى كه مى‌خواهند باشد. 🔰بحث اين است كه محال است عشق به موضوعى در وجود انسان شعله بكشد، و انسان آرام باشد. چنين چيزى نمى‌شود، و محال است نفرت به موضوعى در انسان شعله بكشد، و انسان نسبت به آن موضوع آرام باشد. چنين چيزى محال است. 🔰عشق و نفرت دو واقعيتى هستند كه در زندگى انسان‌ها اثرى عميق و ريشه‌دار دارند. 📓کتاب(ايمان و آثار آن)، اثر: حجه الاسلام حسین انصاریان، / محقق: محسن فیض پور @mola_amiralmomenin_as