"پس از آنکه به فضل وفیض الهی به این دو وجه الخام شدم به شرح الاربعین محقق عرف شیخ بهایی وشرح اصول کافی عالم ربانی ملا صالح مازندرانی ومرآة العقول علامه مجلسی مراجعه کردم، در سخنان آن دو بزرگوار اول، مطالبی یافتم که به وجه اول بر می گردد، ودر سخنان مجلسی مطالبی بود که به وجه دوم باز می گشت. ونیز وجوه دیگری در گفته های مجلسی هست که باز به آن دو وجه بر می گردد - هر چند که روش ها مختلف است -.
مخفی نماند که این مبحث از اموری است که گام ها در آن می لغزد وخداوند نگهدار وحافظ است.
و از مطالب گذشته معنی آیه شریفه: ﴿إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهی عَنِ الْفَحْشاءِ وَالْمُنْكَرِ وَلَذِكْرُ اللهِ أَكْبَرُ﴾ (سوره عنکبوت: ۴۵)؛ راستی که نماز از زشتی ها وگناهان باز می دارد، والبته یاد خدا بودن بزرگ تر است.
نیز معلوم گشت که ظاهرا - البته خدا دانا است - این سخن بیانگر دو امر است که دومی از اولی بالاتر است:
امر اول: با توجه به این که نماز معراج مؤمن وسبب نزدیک شدن بنده به درگاه خداوند است، اگر بنده آن را به همان گونه که خداوند آن را امر فرموده ادا نماید، این نماز سبب دوری شیطان از بجای آورنده آن می شود، ولازمه اش این است که از فحشا ومنکرات اجتناب کند. روایات متعددی نیز بر این دلالت دارد از جمله: