ن حکم رَجم آمد( سنگسار) عکس این هم ممکن است که گاهی از طرف پیامبر حکمی صادر شده و بعد آیه ای نازل شده و آن حکم را نسخ کرده است و رخصت به تَرک آن داده شده است . ¤ مثال معروف این قضیه ، روزه ماه رمضان است که در ابتدا براساس فرمان پیامبر اکرم چنان بود که مسلمانان در هنگام افطار تنها تا زمانی که بیدار بودند می توانستند مبطلات روزه را انجام دهند. ( خوردن ، آشامیدن ، آمیزش و ...) و اگر کسی می خوابید به منزله آغاز روزه فردا بود واگر بعدا بیدار می شد ولو در شب نمی توانست چیزی بخورد ؛ تا اینکه آیه ای نازل شد : ♦️وَكُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الْأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ♦️ بقره : ۱۸۷ و بخورید و بیاشامید تا رشته سپید صبح از رشته سیاه شب برای شما آشكار شود. 🍂و بين واجِب بِوقْتِهِ، و زائِل في مُسْتقْبلِهِ 🍂 بعضی کارها در وقت مخصوصی واجب است که اصطلاحاً می گویند : " واجب موقت " در مقابل واجب غیر موقت. مثلا روزه ، که در ماه رمضان واجب است . برای همین به رؤیت هلال دقت می کنند. بعداز رؤیت هلال ماه شوال ، دیگر روزه واجب نیست. (بعضی کارهای دیگر هرزمانی ممکن است واجب شود.) 🍂 و مُباينٌ بَين مَحارِمِهِ مِنْ كبير اوْعد عليهِ نِيرانهُ🍂 دسته دیگر از آیات قرآن ، آیاتی است که مَحارم الهی را برخی در حد گناه کبیره وبرخی را درحد گناه صغیره اعلام کرده است . بین مَحارم ، کارهای حرام ، جُدا شده و فرق گذاشته شده است . گاهی یک گناهی کبیره است و خداوند صریحاً وعده آتش داده است . مثلا: ♦️وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُتَعَمِّدًا فَجَزَآؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِدًا فِيهَا ♦️ نساء:۹۳ و هر كس مؤمنی را از روی عمد به قتل برساند، كیفرش دوزخ است درحالیكه در آن جاودانه خواهد بود. این گناه کبیره است ⬆️ در مقابل گناه صغیره⬇️ 🍂 اوْ صغير اَرْصَدَ لهُ غُفْرانهُ🍂 یا گناه صغیره ای که خداوند غُفرانش را مهیا کرده است . 🍂و بين مقْبُول في ادْناهُ، مُوسّع   في اقْصاهُ.🍂 دسته آخر که برای آیات قرآن بیان شده است ، اینکه بعضی از آیات قرآن ، حداقل و حداکثر دارد. مثال برای حداقل ⬇️ ♦️فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ♦️ هرچه میسر است قرآن بخوانید. 🔶فلسفه حج : 🍂فرض عليكمْ حجّ بيتِهِ الْحرامِ الّذي جعلهُ قِبْلةً لِلاْنامِ، يرِدُونهُ وُرُود الاْنْعامِ، و يأْلهُون اِليهِ وُلُوه الْحمامِ 🍂 خدای متعال بر بندگانش حج بیت الله الحرام را فرض ( واجب) نمود. خانه ای که خداوند آن را قبله مردمان قرار داد ، که همچون چهارپایان به سمت آن هجوم می بَرَند و مانند کبوتران بدان پناه می آورند. اوّلاً ، در این خطبه مفصل ، که حضرت از اولِ خلقت شروع کردند تا رسیدند به حج بیت الله الحرام و این نشان دهنده اهمیت فوق العاده است . 🌟حج یک دوره کامل اسلام عملی است 🌟 این قبله است ( کعبه) که همه باید آرزوی دیدن آن را داشته باشند. دیدن جایی که همیشه رو به آنجا نماز می گذاریم . حضرت در اینجا دو تشبیه می کنند ؛ یکی به گوسفندان و یکی به پرندگان . ( تشبیه برای تحقیر نیست بلکه برای تقریب به ذهن است) مثلا چوپان گله را در یک نصفه روز بُرده به مَرتَعی که هم راه رفتند وهم غذا خوردند و سخت تشنه شده اند . حالا وقتی به سمت برکه می روند چنان هجوم می آورند تا به آب برسند. درست در زمان حج که از همه جا دسته دسته می آیند تا طواف کنند و به دنبال پناهگاه اَمنی می گردند. ویا مثل پرندگانی که در گرسنگی و تشنگی و ترس از دشمن به لانه خود پناه می برد. 🍂وجعلهُ سُبْحانهُ علامةً لِتواضُعِهِمْ لِعظمتِهِ، و اِذْعانِهِمْ لِعِزّتِهِ🍂 وخداوند چکار کرده است که این سنگ ها اینقدر اهمیت دارد که انسان ها اینگونه سراز پا نمی شناسند؟ در پاسخ باید گفت خداوند می خواهد تواضع و فروتنی بندگانش را به رخ گردنکشان و سرکشان عالم بکشاند. همه با هر مقامی و با هر قدرتی یک پارچه سفید بر تن دارند و به دور خانه خدا می چرخند و تواضع می کنند و این عظمت خداوند را به تصویر می کشد. 🍂و اخْتار مِنْ خلْقِهِ سُمّاعاً  اجابُوا اِليهِ دعْوتهُ، وصدّقُوا كلِمتهُ، ووقفُوا مواقِف انْبِيائِهِ،🍂 "سُمّاع " جمع سامِع است . یعنی خدا از بین بندگانش کسانی را انتخاب کرده که حرفش را می شنوند . دعوت خدارا اجابت کردند و کلمه خدارا تصدیق کردند. ⏺ در اینجا یک سوال پیش می آید ، که آیا هرکس که به حج می رود ، خدا اورا انتخاب کرده است و بقیه را انتخاب نکرده ؟! در پاسخ گفته می شود ، انتخاب خدا جای خود و اراده و تلاش ماهم جای خود را دارد. 🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇