1- قرآن، پايه‌ى قضاوت و عدالت ميان مردم است. 2- قاضى بايد از قانونِ قرآن، آگاهى كامل داشته باشد. 3- فراگيرى قرآن و سنّت شرط قاضى شدن است. 4- چون نزول قرآن بر اساس حقّ است، قضاوت‌ها هم بايد بر مبناى حقّ باشد، نه وابستگى‌هاى حزبى، گروهى، منطقه‌اى و نژادى. 5- رفتار به عدالت، حتّى نسبت به غير مسلمانان هم ضرورى است. 6- قضاوت، از شئون انبياست. تنها ابلاغ احكام كافى نيست، اجراى احكام نيز وظيفه است. 7- كفر اشخاص، دليل تهمت به آنان نمى‌شود. 8- پيامبر، علاوه بر قانون و كتاب، از امدادهاى الهى برخوردار است. 9- خداوند علاوه بر قرآن برنامه‌هاى ديگرى به پيامبرش نشان داد. 10- خداوند، پيامبرش راحفظ مى‌كند و توطئه‌ها و صحنه‌سازى‌ها را فاش مى‌سازد. 11- قانون محترم است، ولى براى جلوگيرى از سوء استفاده‌ها بايد چاره‌اى جست. در اينجا، امداد الهى چاره‌ى كار شد. 12- دفاع و حمايت از خائن ممنوع است. 13- خائنان نبايد اميدى به حمايت رهبران دينى داشته باشند. 14- قضاوت، مقامى است كه متصدى آن، اگر معصوم هم باشد باز استغفار مى‌طلبد. 15- از افتخارات اسلام اين است كه حتّى اگر به يك يهودى ظلم شود، شخص اوّل اسلام براى مسلمانانى كه سوء قصدى داشته‌اند بايد استغفار كند. 16- اگر قرآن، ساخته و پرداخته‌ى خود پيامبر بود، هرگز آياتش فرمان استغفار به رسول خدا نمى‌داد. 17- قاضى بايد همواره براى دورى از هواى نفس استغفار كند. 18- استغفار، مايه بهره‌گيرى از مغفرت ورحمت پروردگار است. 19- خداوند علاوه بر بخشيدن گناه مهربان است. https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c