: 🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇 💠 نهج البلاغه خطبه سوم (شقشقیه) ۳۲ # بخش ۱ 🔶 چگونگی بیعت بی نظیر امت اسلامی با امیرالمؤمنین علی علیه السلام و نگرانی امام علیه السلام از این استقبال در خطبه شقشقیه ، رسیدیم تا آنجا که امیرالمؤمنین علیه السلام در تحلیل دوره خلافت عثمان فرمودند اگر عثمان به دست مردم کشته شد و عاقبتی آن چنان ناگوار داشت ، به سبب خلافکاری ها و بی عدالتی خود او بود. بعد از قتل عثمان ، مردم در این اندیشه بودند که خلیفه بعدی باید چه کسی باشد🤔 ؟؟ می دانیم که بعد از عثمان مردم به صورت یکپارچه به سوی امام آمده و از ایشان دعوت به پذیرش بیعت خودشان کردند . هجوم مردم به نحوی بی سابقه و بی لاحقه بوده است ؛ یعنی تاریخ خلفای اموی و عباسی به خود ندیده است که مردم این چنین به سمت کسی هجوم برده باشند برای اینکه بیعت کنند برای خلافت. به ظاهر این استقبال بی نظیر مردم از خلافت امیرالمؤمنین علیه السلام ، خُرسَند کننده است ؛ اما آن حضرت در این قسمت از خطبه شقشقیه ، از این قضیه اظهار ناراحتی و نگرانی می فرماید . به راستی نگرانی حضرت برای چیست ؟ امیرالمؤمنین علیه السلام در این بخش از خطبه ، این گونه گزارش می دهند : 🌴 فَمَا رَاعَنِي إِلاَّ وَ النَّاسُ كَعُرْفِ الضَّبُعِ إِلَيَّ يَنْثَالُونَ عَلَيَّ مِنْ كُلِّ جَانِبٍ حَتَّى لَقَدْ وُطِئَ ,اَلْحَسَنَانِ وَ شُقَّ عِطْفَايَ مُجْتَمِعِينَ حَوْلِي كَرَبِيضَةِ الْغَنَمِ فَلَمَّا نَهَضْتُ بِالْأَمْرِ نَكَثَتْ طَائِفَة وَ مَرَقَتْ أُخْرَى وَ قَسَطَ آخَرُونَ كَأَنَّهُمْ لَمْ يَسْمَعُوا اللَّهَ سُبْحَانَهُ يَقُولُ: - تِلْكَ الدّٰارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهٰا لِلَّذِينَ لاٰ يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَ لاٰ فَسٰاداً وَ الْعٰاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ بَلَى وَ اللَّهِ لَقَدْ سَمِعُوهَا وَ وَعَوْهَا وَ لَكِنَّهُم حَلِيَتِ الدُّنْيَا فِي أَعْيُنِهِمْ وَ رَاقَهُمْ زِبْرِجُهَا!🌴 🔹🔹🔹🔹🔹🔹 🍃 فَمَا رَاعَنِي إِلاَّ وَ النَّاسُ كَعُرْفِ الضَّبُعِ إِلَيَّ🍃 [( فما راعنی) راعنی از ریشه رَوع است و رَوع به معنای ترس است ؛ اما در اینجا به معنی نگرانی است . مثل کسی که با امر هولناک و پیشآمد غیر مترقبه ای مواجه شده است . امیرالمؤمنین که جز خدا از کسی یا چیزی ترس نداشتند .] می فرمایند هیچ چیز مرا نگران نساخت جز استقبال مردم . واقعا چرا حضرت از این استقبال نگران بودند ؟!🤔 خیلی ها آرزویشان چنین استقبالی بود. [ عُرف : هرچیز انبوهی که پشت سرهم ردیف شده باشد . به همین جهت به یال حیوان هم عُرف گفته می شود. ضَبُع : کفتار موهای پشت گردن کفتار از انبوهی خاصی برخوردار است و لذا این ضرب المثل بوده در میان عرب که هرچیز پُرپشت و انبوه و متراکم را به عُرفُ الضَّبُع ( یال کفتار) مثال می زدند.] حضرت می فرمایند: مردم مثل یال کفتار پشت سر هم ردیف شدند و صف کشیدند به سوی من . 🍃يَنْثَالُونَ عَلَيَّ مِنْ كُلِّ جَانِبٍ🍃 [ینثالون از ریشه ثول است به معنای دسته های زنبور عسل است که همراه هم پرواز می کنند (شبیه یک توده سیاه)] می فرمایند : توده ای از مردم به سمت من حرکت کردند ( با شور و هیجان هجوم آوردند) از اطراف و اکناف ( از چهار جهت) 📎 امام برای اینکه در تاریخ ماندگار شود ، توضیح بیشتری عرضه می کنند: 🍃 حَتَّى لَقَدْ وُطِئَ ,اَلْحَسَنَانِ وَ شُقَّ عِطْفَايَ 🍃 [ وَطْيْ ، در اصل لغت به معنای پایمال کردن است . 🔀 در مورد حَسَنان ، در بین شارحین اختلاف نظر است: 🔻 بعضی گفته اند منظور از حَسَنان ، همان امام حسن و امام حسین علیهم السلام صیغه تثنیه در حالت رفع است ؛ چون نایب فاعل وُطِیَ است . 🔻برخی گفته اند : حَسَنان ، به معنای دو انگشت شَست پا است ( یعنی در اثر هجوم مردم دو انگشت شَست پایم لگدکوب شد.) این گروه که نظرشان این است دلیل آورده اند که منظور از حَسَنان نمی تواند امام حسن و امام حسین علیهم السلام باشد ؛ چون ایشان در آن زمان جوانان برومندی بودند و امکان نداشت زیر دست و پا له شوند. در تاریخ هم گزارشی از آسیب دیدن آنها در آن واقعه نداده است . 🔻برخی هم گفته اند : حَسَنان یعنی دو استخوان دوتا دست . ( یعنی استخوانهای دستم خُرد شد ) در حالیکه همان تفسیر اول صحیح تر است . یعنی منظور امام حسن و امام حسین است . 🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇 🔶 نهج البلاغه # خطبه سوم( شقشقیه) # جلسه ۳۲ # بخش ۲ 👌بهترین دلیلی که دیده شده شارحین ذکر کنند ، این است که : اگر مقصود امیرالمؤمنین علیه السلام ، از حَسَنان ، دو انگشت پا بود ، باید می فرمودند : لقد وُطِئَ حَسَنای : دو انگشت پایم له شد ( نه الحَسَنان) کما اینکه فرمودند : وَ شُقَّ عِطفایْ . طبیعی هم هست که آن دو آقازاده ، حافظ و مدافع و مراقب پدر بزرگوارشان بودند ؛ و در چنان لحظه حساسی ، پدر را تنها نمی گذارند . این دو بزرگوار طبیعی است که در هنگام هجوم مردم ، خود را