کتاب گناهان کبیره_جلد دوم_کبائر منصوصه_ص ۶-حسد ششم از گناهانی که در نصوص معتبره بر آن وعده عذاب داده شده است، حسد است. شخص حسود نمی تواند نعمتی را به دیگری ببیند و دوست می دارد و آرزو می کند که از او گرفته شود. صاحب شرایع می فرماید: حسد و دشمنی با مؤمن گناه است و ظاهر کردن آن با عدالت منافات دارد، یعنی گناه کبیره است. و شهید ثانی هم در مسالک فرموده که حسد و دشمنی با مؤمن نزد تمام فقها حرام است و وعده عذاب بر هر دو در روایات بسیار رسیده، و هر دو از گناهان کبیره می باشد. پس منافی با عدالت است. و اینکه اظهار حسد و بغض را منافی با عدالت دانسته اند، نه برای این است که حسد و بغض قلبی حرام نیست و تنها اظهار آن حرام است، بلکه برای آن است که تا آنها را آشکار نکند، نمی توان نفی عدالت از او کرد چون امر قلبی است و طریق اثباتش اظهار او است، هر چند بدون اظهار همان حسد و بغض حرام است. (پایان فرمایش شهید) . روایات درباره حسد زیاد و در اینجا به پاره ای از آنها اشاره می شود: حسد چون آتش، ایمان را می خورد: حضرت باقر علیه السّلام می فرماید. «مرد هرگونه (سخن) شتاب زدگی از خود هنگام خشم نشان می دهد و خود را کافر می کند و به راستی حسد است که ایمان را می خورد چنانچه آتش هیزم را»   [1]  . و حضرت صادق علیه السّلام هم می فرماید: «که حسد، چون آتش که هیزم را می خورد، ایمان را از بین می برد» . و همچنین می فرماید: آفت دین، حسد و خودبینی و به خود بالیدن است»   [2]  «مؤمن به هر چیز رشک می برد اما حسادت ندارد و منافق حسد می برد و غبطه نمی خورد»   [3]  . پیغمبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله می فرماید: «خداوند به موسی بن عمران فرمود: مبادا به مردم حسد بری، درباره آنچه من به آنها داده ام از فضل خودم. و چشمانت را به دنبال آن دراز مکن و دل خود را به دنبال آن روانه مساز، زیرا آنکه حسد برد، نعمت مرا بد داشته و از آن قسمتی که من میان بنده هایم کردم، جلو گرفته و هرکه چنین باشد من از او نیستم و او هم از من نیست»   [4]  . حضرت صادق علیه السّلام می فرماید: «اساس کفر سه چیز است: حرص، تکبر، حسد»   [5]  . ریشه کفر حسد از ریشه های کفر بودنش، چنانچه در این روایت است و نفاق بودنش چنانچه در حدیث گذشته بود، پرظاهر است. زیرا شخص حسود، نعمتی که به محسود رسیده اگر از خدا نبیند، مشرک به خدا شده به تفصیلی که در باب شرک گذشت. و اگر از خدا بداند پس خدای را عادل و حکیم ندانسته و بر فعلش خشمگین گردیده است. آیا کفری بدتر از دشمنی و خشم به پروردگار عالم می شود؟ و آیا اظهار ایمان با چنین حالی عین نفاق نیست؟ . رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله می فرماید: «به راستی همان درد و بلائی که در امتهای پیش بود، به شما رسیده و آن حسد است که برطرف کننده و از بین برنده دین است. و نجات در این است که انسان زبان و دست خود را از حسدورزی نگاه دارد و با برادر مؤمن خود دشمنی نداشته باشد»   [6]  . حضرت امیر المؤمنین علیه السّلام می فرماید: «خداوند شش طایفه را به شش گناه عذاب می فرماید: عرب را به سبب تعصب باطل، و کشاورزان را به تکبر، و حکمرانان را به ستم کردن، و علما را به حسد ورزیدن، و معامله گران را به خیانت کردن، و روستایان را به نادانی»   [7]  . شهید در کشف الریبه می فرماید: حسد بزرگترین گناهان، و پرشرترین آنها و خراب کننده ترین آنها است قلب انسانی را، و دردی از آن بدتر نیست. و اولین گناهی است که در زمین واقع شد. هنگامی که شیطان به آدم حسد ورزید و او را وادار به گناه کرد. و نیز قابیل به برادرش هابیل حسد ورزید و او را کشت. و خداوند به پیغمبرش امر می فرماید که از شر حسود به خدا پناه برد   [8]  . پس از آنکه از شر شیطان و ساحر به خدا پناه برد، حاسد را ردیف شیطان و ساحر قرار داده است. و احادیث نبوی درباره حسد بیشمار است. . . (پایان فرمایش شهید) .  ١ ) -ان الرجل لیأتی بای بادرة فیکفر و ان الحسد لیأکل الایمان کما تأکل النار الحطب کافی ج  ٢  ص  ٣٠۶ .  ٢  ) -اصول کافی ج  ٢  ص  ٣٠٧ .  ٣  ) -اصول کافی ج  ٢  ص  ٣٠٧ .  ۴  ) -اصول کافی ج  ٢  ص  ٣٠٧ .  ۵ ) -اصول الکفر ثلاثة الحرص و الاستکبار و الحسد. . . (کافی ج  ٢  ص  ٢٨٩ ) .  ۶ ) -وسائل الشیعه کتاب جهاد باب  ۵۴ .  ٧ ) -ان اللّه عز و جل یعذب ستة بستة العرب بالعصبیة و الدهاقنة بالکبر و الامراء بالجور و الفقهاء بالحسد و التجار بالخیانة و اهل الرستاق بالجهل (خصال صفحه  ٣٢۵  باب ستة) .  ٨ ) - وَ مِنْ شَرِّ حٰاسِدٍ إِذٰا حَسَدَ (سوره فلق آیه  ۵ ) . توابین منتظر منتظران واقعی، منتظریم👇👇 https://eitaa.com/montazeran10313 👆👆 🕋الـٰلّهُمَ؏َجــِّلِ‌لوَلــیِّڪَ‌اَلْفــَرَجْ‌☘