کتاب گناهان کبیره_جلددوم_کبائر غیر منصوصه_ص ۲۹۱ ۱۰_استمناء دهم از گناهان کبیره ای که بر آن وعده عذاب داده شده، استمناء است و آن بیرون کردن منی خود است از راه غیر طبیعی، مانند مالیدن به دست یا سایر اعضاء خود یا به اعضاء دیگری غیر از همسر. در آخر کتاب حدود جواهر می نویسد: هرکس به دستش یا عضو دیگرش استمناء کند، باید تعزیر شود. چون کار حرامی بلکه کبیره ای را مرتکب شده است. چنانچه از حضرت صادق علیه السّلام از حکم آن می پرسند. آن حضرت می فرماید: «گناه بزرگی است که خداوند در قرآن مجید از آن نهی فرموده است و استمناءکننده مثل این است که به خودش نکاح کرده و اگر کسی را که چنین کاری می کند، بشناسم، با او همخوراک نخواهم شد» . راوی حدیث می پرسد: از کجای قرآن حکم آن فهمیده می شود؟ فرمود: از آیه «هرکس با غیر از همسر و کنیزش شهوتش را دفع کند، ایشان تجاوز کارانند» راوی پرسید: گناه زنا بزرگتر است یا استمناء؟ حضرت فرمود: استمناء گناه بزرگی است   [1]  . از امام علیه السّلام حکم استمناء را می پرسند، می فرماید: «از گناهان بزرگ و بسیار زشت است»   [2]  و از حکم کسی که با حیوانی جمع شود، یا به وسیله مالیدن، شهوتش را دفع کند، پرسیدند. فرمود: «هرکس شهوت خود را به این وسیله و مانند آن دفع کند در حکم زنا کردن است. یعنی با گناه زنا برابر می باشد»   [3]  . حضرت صادق علیه السّلام می فرماید: «سه دسته اند که خداوند با ایشان سخن نمی گوید و به نظر رحمت به ایشان نمی نگرد و پاکشان نفرموده و برایشان عذاب دردناکی است: کسی که موی سفیدش را بکند (تا نمایش دهد که جوان است) ، و کسی که به وسیله عضو خودش شهوتش را خارج کند، و کسی که با او لواط کرده شود»   [4]  . رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله می فرماید: «هرکس، که با دست شهوتش را بیرون کند ملعون است»   [5]  . صاحب جواهر می فرماید: مستفاد از ادله، جواز استمناء با زوجه و کنیز است لیکن اولی ترک آن است و در مسالک نیز قریب به همین را ذکر فرموده، لیکن طریق احتیاط ترک آن است. شیوع استمناء متأسفانه به واسطه مشکلات بیحد و حساب ازدواج و تجرد جوانان، به قرار مسموع، این مرض خانمان سوز و گناه کبیره شیوع فوق العاده پیدا کرده و دانسته یا ندانسته بسیاری از جوانان عزیز را به انواع و اقسام بیماریها مبتلا می سازد. صرفنظر از عقوبتهای اخروی که دارد، وظیفه پدرها و مادرها است که فرزندان خود را بیاگاهانند و مواظب جوانان خود باشند. و همچنین در مرتبه دوم، وظیفه دبیران و آموزگاران تعلیمات دینی و بهداشت است که جوانان را به عواقب وخیم روحی و جسمی این بلیه با خبر سازند.  ١ ) -جواهر اللاحکام کتاب الحدود المسئلة الثانیه من استمنی بیده او بغیرها من اعضائه عزر لانه فعل محرما بل کبیرة ففی خبر احمد بن عیسی سئل الصادق علیه السّلام عن الخضخضه فقال اثم عظیم قد نهی اللّه عنه فی کتابه و فاعله کناکح نفسه و لو علمت بمن یفعله ما اکلت معه فقال السائل بین لی یا بن رسول اللّه صلّی اللّه علیه و آله من کتاب اللّه فیه فقال قول اللّه تعالی فَمَنِ اِبْتَغیٰ وَرٰاءَ ذٰلِکَ فَأُولٰئِکَ هُمُ اَلعٰادُونَ و هو فما وراء ذلک فقال الرجل ای اکبر الزنا او هی فقال علیه السّلام هو ذنب عظیم. (جواهر ج  ۴١  ص  ۵۴٧  و وسائل ج  ١٨  ص  ۵٧۵ ) .  ٢ ) -سألته عن الخضخضة فقال هی من الفواحش (وسائل الشیعه ج  ١۴  ص  ٢۶٧ .  ٣ ) -و فی الموثق فی الرجل ینکح البهیمة او یدلک فقال علیه السّلام کل ما انزل الرجل مائه من هذا و شبهه فهو زنا (وسائل الشیعه ج  ١۴  ص  ٢۶۵ ) .  ۴ ) -ثلثة لا یکلمهم اللّه تعالی و لا ینظر الیهم و لا یزکیهم و لهم عذاب الیم الناتف شیبه و الناکح نفسه و المنکوح فی دبره. (وسائل الشیعه ج  ١۴  ص  ٢۶٨ ) .  ۵ ) -قال صلّی اللّه علیه و آله ناکح الکف ملعون (نکاح مستدرک صفحه  ۵٧٠ ) . توابین منتظر منتظران واقعی، منتظریم👇👇👇 https://eitaa.com/montazeran10313 👆👆👆👆👆👆 🕋الـٰلّهُمَ؏َجــِّلِ‌لوَلــیِّڪَ‌اَلْفــَرَجْ‌ به حق زینب کبری