✡️نقش انسان در آخرالزمان یهودی 🔸از نگاه اسلام، انسان «خليفة الله» است (انعام: ۱۶۵) و مراتب باطنی و تأثیرش در تمام مراحل خلقت چون هدایت و رجوع (قوس نزول و سپس صعود)، به ویژه در آخرالزمان، مشهود است. امّا از طرفی خداوند در تمامی مراحل «فعال ما يشاء» است و اراده حق تعالی هیچ‌گاه تعطیل‌بردار نیست. امّا قرآن کریم دیدگاه یهود را به گونه‌ای دیگر ترسیم می‌کند. 🔸خداوند متعال در آیه ۶۴ سوره مائده می‌فرماید: «و يهود گفت دست خدا بسته و مغلول است». این مسئله به نوع خاصی از اعتقاد یهود درباره کیفیت دخل و تصرف خالق عالم در امور جهان خلقت اشاره دارد؛ که مدعی است دست خداوند در جهان پس از خلقت بسته است. این اشاره قرآن کریم ما را بر آن تمرکز بر عرفان یهودی یا همان «قبالا» چند نکته را آشکار می‌کند؛ نخست اینکه، دست خداوند در اداره امور جهان بسته است. دوّم اینکه، انسان پس از خلقت اختیار امور را بر عهده می‌گیرد و به نوعی اراده انسانی جایگزین اراده الاهی می‌شود. و در نهایت اینکه، آخرالزمان، نقطه عطف تجلی اراده انسانی است. 🔸ایده برتر بودن انسان در اندیشه یهود در کنار باور به برگزیده بودن قوم يهود، نتایج مصیبت‌بار بیشتری از ترویج انسان محوری غربی در پی دارد. انسان‌محوری رادیکال و بسته یهودی؛ ناظر غیریهودی را به رسمیت نمی‌شناسد. در چنین تفکری فقط انسان یهودی به رسمیت شناخته می‌شود. این تفکر به دلیل ماهیت نژادپرستانه‌اش خطرهای بیشتری در پی خواهد داشت و غیر از خود هیچ کس را به رسمیت نمی‌شناسد. چنین نگرشی در ذات خود افراط‌گرایی بی‌حد و مرز را به دنبال دارد که نتایج فاجعه بارش به وضوح آشکار است. 🔸این در حالی است که از نگاه قرآنی، خداوند حقایق را به انسان آموخت (بقرہ: ۳۱)، او را خلیفه خود در زمین گمارد (بقره: ۳۰)، آدم را (و نه یک قوم خاص را برگزید اسراء: ۷۰)، از روح خودش در او دمید (حجر: ۲۹). همچنین، از نگاه حضرت علی (ع)، انسان‌ها در آفرینش با هم برابرند (نهج البلاغه: نامه ۵۳، ص۳۲۶). تمامی این‌ها نشان از اهتمام فراوان دین اسلام بر فاصله گرفتن از فرقه‌گرایی و نژادپرستی دارد. زیرا به عواقب وخيم چنین نگرش‌هایی آگاه است. 📚برگرفته از مقاله: محمد بهزاد؛ نقش انسان در هندسه آخرالزمانی یهود، ص ۱۶۵