✍️ بسم الله الرحمن الرحیم
🌹🍃 به بهانهی شهادت استاد بزرگوار، شهید مطهری؛ همو که استادِ علامهاش، صاحبِ تفسیر وزین المیزان و فیلسوف شرق و غرب، در موردش فرمود:
🌸🍃 وقتی او وارد کلاس درس میشد، از شادیِ حضورش، حالت رقص به من دست میداد.
🌼🍃 روحش شاد و راهش پر رهرو.
🌷🍃 حضرت سجاد(ع) در رساله حقوق خود میفرمایند:
🌸🍃 حق کسی که عهدهدار تعليم توست، آن است که او را بزرگ شماری و مجلس او را سنگين بداری و نيکو به وی گوش فرا دهی و روی خود را بر او کنی و با او بلند سخن نگويی و کسی را که از او چيزی میپرسد، تو پاسخ ندهی و بگذاری که خود او پاسخگو باشد.
🌟🍃 این نکات، بیانگر ارزشهایی است که متأسفانه امروزه در مراکز علمی چه حوزه و چه دانشگاه نسبت به گذشته کمرنگتر شده است و گاه زمینهی دلسردی اساتید را فراهم میآورد، در حالی که رعایت احترام نسبت به استاد، انگیزهی معلمی را در فرد، افزایش میدهد.
🌺🍃 امام سجاد(ع) در ادامهی حق معلم بیان داشتند که در مجلس او(معلم) با هيچ کس به صحبت ننشينی و در محضر او بدگويی از کسی نکنی و اگر از او در نزد تو بدگويی شد، از او دفاع کنی و عيبپوشش باشی و فضايل و مناقب او را آشکار کنی.
🌼🍃 و با دشمنش همنشينی نکنی و با دوستش دشمنی نورزی؛ پس چون چنين کردی، فرشتگان خدای تعالی به سود تو گواهی خواهند داد که مقصد و مقصود تو از او و فرا گرفتن دانش او، فقط برای خدا بوده نه به خاطر مردم.
✨🍃 به راستی کدامیک از دانشآموزان و دانشجویان ما به این ارزشهای اخلاقی واقف هستند و تلاش میکنند در محضر معلم و استاد، آن را رعایت کنند؟!
💫🍃 آیا دانشجویی که در کلاس درس و هنگامی که معلم، داشتههای علمی خود را به دانشجویانش منتقل میکند، او گوشی همراه در دست در فضای مجازی سیر میکند، میتواند این ادعا را داشته باشد که حق معلم را شناخته است؟! و یا دانشجویی که شاید به خاطر اندک نمرهای، غیبت و بدگویی معلم را میکند نیز میتواند بیان دارد که حق معلم را شناخته است؟!
🌹🍃 نکتهای که حضرت زین العابدین(ع) به آن اشاره دارند، این است که اگر حق معلم رعایت شود، نشانهی این است که مقصود انسان از فراگرفتن دانش، فقط رضای خداوند بوده است، مسئلهای که اگر در مسیر علمآموزی رعایت شود، سختیهای راه را برای انسان آسان میکند.
💫 شادی روح مطهر استادحاجیه خانماکبری(ره) صلوات
#منتظران_ظهور۳۱۳⬇️⬇️
🍃
#اللّٰهُمَّعَجِّللِوَلیِّڪالفَرَج🍃
•┈••✾•┈┈••✾❀🍃🌺🍃❀✾••┈┈✾••┈
https://eitaa.com/Montazeran_zohor_m