✨﷽✨ ↔️ ادامه بسته دویست و شصت و چهارم قرآنی 📖 پیام سه نکات تفسیری سوره‌‌های مبارکه «حِجر» صفحه ۲۶۴ قرآن مجید [ ۱ ](قسمت اول) ✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨ 1️⃣ اگر روحیّه تکبّر در شخصی پیدا شد؛ محیط و عواملِ دیگر، در هدایت او کارساز نیست.(ابلیس در لابلای فرشتگان و در محیط ملکوتی بود لیکن بخاطر لجاجت و تکبر آنگونه شد) «أَلاّٰ تَکُونَ مَعَ السّٰاجِدِینَ» 🌸✨ 2️⃣ برتری نژادی، یک فکر ابلیسی است. «خَلَقْتَهُ مِنْ صَلْصٰالٍ... » ✨🌸 3️⃣ بدتر از گناه کردن، توجیه گناه است. «خَلَقْتَهُ مِنْ صَلْصٰالٍ» (شیطان، گناه خود را توجیه کرد) 🌸✨ 4️⃣ تکبر، بزرگی نمی‌آورد؛ بلکه سبب تحقیر می‌شود. «فَاخْرُجْ» سبب نابودی و محو عبادات قبل می‌شود. «فَإِنَّکَ رَجِیمٌ» ✨🌸 5️⃣ وقتی شیطان فهمید تا روز قیامت مورد لعن است؛ از خداوند خواست تا آن روز به او مهلت داده شود؛ ولی نگفت که برای چه مهلت می‌خواهد. از آنجا که سنّت خداوند بر مهلت دادن است؛ لذا به او مهلت داده شد؛ امّا نه تا روز قیامت که او درخواست کرد؛ بلکه تا روزی که زمان آن نزد خدا مشخص است و به گفته برخی از مفسران تا روزی که بشر باشد و تکلیف باشد. 🌸✨ 6️⃣ سنّت خداوند بر مهلت دادن به گنهکاران است. «فَإِنَّکَ مِنَ الْمُنْظَرِینَ» ✨🌸 7️⃣ دعا و درخواست گنهکاران نیز اگر مصلحت باشد؛ مستجاب می‌شود. شیطان گفت: «فَأَنْظِرْنِی» پاسخ آمد: «فَإِنَّکَ مِنَ الْمُنْظَرِینَ» 🌸✨ 8️⃣ خداوند کسی را گمراه نمی‌کند؛ لیکن اگر کسی با اراده خود راه انحراف را برگزیند؛ خدا او را به حال خود رها می‌سازد و این رهاکردن بزرگترین کیفر و قهر الهی است. ✨🌸 9️⃣ ابلیس می‌داند که گروهی از مردم، از برگزیدگان الهی خواهند بود؛ یعنی او نبوّت و امامت را نیز پذیرفته است؛ همان گونه که از «رَبِّ بِمٰا أَغْوَیْتَنِی» معلوم می‌شود؛ خدا را پذیرفته است و از دعایش که مرا تا قیامت مهلت بده! روشن می‌شود معاد را نیز قبول داشته است. بنابراین، ابلیس اصول عقائدش درست بود؛ لیکن عیب او تکبّر و نداشتن روحیّه تسلیم و عبودیّت بود. پس، ⬅️ علم و ایمان به تنهایی کافی نیست؛ عمل و تسلیم و عبودیّت لازم است. 🌸✨ 🔟 ابزار انحراف شیطان، زیبا جلوه دادن زشتی‌هاست. «لَأُزَیِّنَنَّ» پاورقی _____________ ۱. تفسیر نور، تالیف استاد محسن قرائتی ✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨ تقدیمی اندیشکده علوم "قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی مجازی" ══✨✧🌸✧✨══