╭━━⊰✨✨⊱━━╮ ↔️ ادامه بسته چهارصد و شصت و هفتم قرآنی 📖 پیام چهارم نکات تفسیری سوره‌‌ مبارکه «زمر» «غافر» صفحه ۴۶۷ قرآن مجید [۱] و [۲](قسمت دوم) ✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨ 1️⃣ سیمای سوره غافر این سوره هشتاد و پنج آیه دارد و مکی است. نام این سوره «غافر» از آیه سوم گرفته شده است که خداوند را «غٰافِرِ الذَّنْبِ» «بخشنده گناهان» معرّفی می‌کند. نام دیگر این سوره، «مؤمن» است؛ به جهت شخصی که در دستگاه فرعون بود و ایمان خود را کتمان می‌کرد تا بتواند به موسی کمک کند. ماجرای این فرد که به «مؤمن آل فرعون» معروف گشته در آیات ۲۸ به بعد این سوره آمده است. ~~~~~~🌸~~~~~~~~~~~~~~ محتوای این سوره علاوه بر داستان موسی، نوح و عاد و ثمود، معارف توحید و معاد و حکمت الهی است و حدود بیست آیه درباره‌ی «مؤمن آل فرعون» است که در جای دیگر قرآن نیامده است. در قرآن هفت سوره‌ی پی در پی با آیه‌ی «حم» آغاز می‌شود که این سوره، اولین آنهاست و بقیه عبارتند از: فصّلت، شوریٰ، زخرف، دخان، جاثیه و احقاف و گاهی«حوامیم» گفته می‌شوند. در روایات، خواندن سوره‌های «حوامیم» در نماز شب سفارش شده و از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده که «حوامیم» مغز قرآن است. در حدیث می‌خوانیم: «حوامیم» تاج قرآن و گل‌های خوشبوی آن است و خداوند قاری این سوره‌ها و همسایگان و بستگان و دوستان او را مورد لطف قرار می‌دهد و عرش و کرسی برای او استغفار می‌کنند. 🌸✨ 2️⃣ در قرآن بیست مرتبه به عرش خدا اشاره شده است. در لغت، «عَرش»، تختِ پایه بلند و «کرسیّ» تخت پایه کوتاه است. وقتی می‌خوانیم: «وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمٰاوٰاتِ وَ الْأَرْضَ» کرسی او هستی را در بر گرفته، پس عرش او چگونه است؟ عرش یا کنایه از مرکز قدرت الهی است و یا مرکز صدور احکام الهی و مراد از «حاملان عرش» فرشتگانی هستند که تعدادشان هشت نفر معرّفی شده است. «یَحْمِلُ عَرْشَ رَبِّکَ فَوْقَهُمْ یَوْمَئِذٍ ثَمٰانِیَةٌ» ✨🌸 3️⃣ گفتنی است که حقیقت عرش برای ما روشن نیست ولی از مجموع آیات شاید بتوان این مسأله را دریافت که جهان هستی دارای یک مرکز است و خداوند بر آن مرکز احاطه‌ی کامل دارد؛ «اسْتَویٰ عَلَی الْعَرْشِ» و اجرای اراده‌ی الهی از طریق فرشتگانی است که در اطراف این مرکز فرماندهی هستند. 🌸✨ 4️⃣ امام صادق علیه السلام فرمود: عرش، همان علم است که خداوند پیامبرانش را از آن آگاه کرده است. «العرش هو العلم الذی اطلع الله علیه انبیائه و رسله» ✨🌸 5️⃣ مرحوم علامه طباطبایی می‌فرمایند: عرش، حقیقتی از حقایق و امری از امور خارجی و مرکز تدبیر امور جهان است. پاورقی __________________________ ۱. تفسیر نور، تالیف استاد محسن قرائتی ۲. ویراستاران: خانمها حمیدیان و شوندی ✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨ تقدیمی اندیشکده علوم "قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی مجازی" ══✨✧🌸✧✨══