بسم الله الرحمن الرحیم ❌ زیارت اهل قبور و منشأ اثر بودن اهل قبور ♦️ شیخ‌ الرئیس حکیم ابوعلی سینا می‌گوید: «زائر که با وجود مادی و روحی خویش به سوی مزور می‌رود، از نفس مزور استمداد می‌طلبد تا خیری را تحصیل یا زیانی را دفع کند. نفس مزور نیز به جهت جدا شدن از عالم ماده و مشابهتی که با عقول مجرد یافته است، منشأ اثر فراوان و کامل‌تری خواهد بود و چون زائر با جسم و جان سراغ مزور رفته است هم بهره‌های مادی می‌برد و هم فوائد روحی» ❌ روح با محل دفن خودش ارتباط دارد: درست است که روح مجرد مزور جا و مکان ندارد و لذا انسان زائر می‌تواند در هر مکان و زمانی به او توجه کرده و از او طلب یاری کند، ولی به لحاظ عنایت خاصی که نفس مزور به بدن خویش دارد، در کنار آن بدن موقعیت ویژه‌ای ایجاد می‌شود. در این مکان‌ها فرصت تقرب و بهره‌مندی فراهم‌تر است؛ زیرا روح پس از جدا شدن از بدن باز یک نحوه علاقه و ارتباطی با آن بدن مادی دارد، لذا گاهی مشاهده می‌شود که برخی از بدن‌ها مدت‌ها پس از قرار گرفتن در زیر خاک پوسیده نمی‌شوند. هرچند که در نحوه و چگونگی این ارتباط اقوال مختلفی وجود دارد. به همین جهت در زیارت‌گاه‌ها حالت معنوی بیشتری در فرد ایجاد می‌شود و زمینه برای ارتباط روحی مهیاتر است و ذهن انسان از تیرگی‌های روزمره پاک و مشغولیت‌ها به حداقل می‌رسد. در این حالت نفس با داشتن قوت و شرافت افزون، از زیارت بهره می‌برد. ❌ از نظر اسلام، انسان پس از مرگ نیز داراى حیات برزخى است؛ از این‌رو زیارت اموات، دیدار با بدن‌هاى پوسیده و بی‌جان نیست، بلکه زیارت ارواحى است که در عالم برزخ، زندگى می‌کنند و از دیدار با آن‌ها، شاد می‌گردند و ارتباط با آنان، عبرت‌آموز و در زندگى مادّى و معنوى انسان مؤثّر است؛ لذا هدیه دادن اعمال نیک به اموات، بویژه اولیای الهی و پدر و مادر، در برآورده شدن حاجات مؤثر است. وَالسَّلَامُ عَلَى مَنِ اتَّبَعَ الْهُدَى ✍️ شیخ الرییس حکیم ابوعلی سینا