منبع :
[۱] . كافى، ج ۶، ص ۴۶۲، ح ۱؛ مكارم الأخلاق، ص ۱۲۲.
[۲] . امالى طوسى، ج ۲، ص ۲۷۹؛ وسائل الشيعه، ج ۳، ص ۳۸۱، باب ۳۲، ح ۵.
[۳] . كافى، ج ۶، ص ۴۶۳، ح ۶.
[۴] . برخى از اين روايات در وسائل الشيعه، ج ۳، ص ۳۸۲، باب ۳۳، باب كيفيّة النعل، آمده است.
[۵] . كافى، ج ۶، ص ۴۶۵، مكارم الأخلاق، ص ۱۲۵.
[۶] . كافى، ج۶، ص۴۶۵، دنباله حديث ۱و۴ با كمى تفاوت ؛ وسائل الشيعه، ج ۳، ص ۳۸۵، باب ۳۸، ح ۱ و۲ و۳.
[۷] . ترجمه: «گاوى باشد زرد يكدست كه بينندگان را شاد ومسرور سازد». سوره بقره، آيه ۶۹.
[۸] . كافى، ج ۶، ص ۴۶۶، ح ۶؛ وسائل الشيعه، ج ۳، ص ۳۸۷، باب ۴۰، ح ۲ و۴.
صفحه اصلی۸- اخلاق و کلام علمااخلاقآداب و اعمال اسلامی
بنر زیر هدر
آداب لباس پوشیدن در اسلام
آداب و اعمال اسلامی
تاریخ نشر: ۰۷ آبان ۱۳۹۶ بروزرسانی: ۲۹ دی ۱۳۹۶
آداب لباس پوشیدن در اسلام
آداب لباس پوشیدن در اسلام
۰
هم رسانی
آداب لباس پوشیدن در اسلام
فهرست این نوشتار:
۱ آداب لباس پوشیدن در اسلام
۱.۱ ۱. فضيلت آراستن
۱.۲ اظهار نعمتهاى پروردگار
۱.۳ لباس خوب از مال حلال
۱.۴ لباس زيرين و رويين
۱.۵ آراسته بودن در بيرون خانه
۱.۶ فلسفه سختىهاى دنيا
۱.۷ لباس های حرام
۱.۸ لباس ابريشمين
۱.۹ زيورآلات طلا ونقره
۱.۱۰ بهترین لباس
۱.۱۱ لباس پنبهاى و پشمين
۱.۱۲ لباس كتان و خز
۱.۱۳ رنگ لباس
۱.۱۴ لباس سفيد و زرد
۱.۱۵ لباس قرمز وكبود
۱.۱۶ لباس سبز سير و سياه
۱.۱۷ ۵. برخى آداب لباس پوشيدن
۱.۱۸ هدف از پوشيدن لباس سه چيز است :
۱.۱۹ ۶. حرمت پوشيدن لباس مخصوص زنان يا كافران
۱.۲۰ ۷. عِمامه بستن و كلاه پوشيدن
۱.۲۱ (مقدّمه:)
۱.۲۱.۱ فضیلت عِمامه بر سر گذاشتن
۱.۲۲ كلاه پوشيدن
۱.۲۳ ۸. آداب پوشيدن پاجامه
۱.۲۴ ۹. آداب لباس نو بريدن و پوشيدن
۱.۲۵ دعاهاى هنگام بريدن وپوشيدن لباس نو
۱.۲۶ پوشيدن لباس نو ورهايى يافتن از آفات
۱.۲۷ شكرانه پوشيدن لباس نو
۱.۲۸ ۱۰. ديگر آداب پوشيدن و بيرون آوردن لباس
۱.۲۹ هيچگاه به طور كامل برهنه نشويد
۱.۳۰ ويژگىهاى پوشش بانوان
۱.۳۱ اسراف در پوشش
۱.۳۲ پاكيزگى ونظافت لباس
۱.۳۳ وصله زدن به لباس
۱.۳۴ ۱۱. رنگ كفش و ويژگىهاى آن
۱.۳۵ اهميّت پوشيدن كفش
۱.۳۶ چه كفشى بپوشيم
۱.۳۷ ۱۲. آداب پوشيدن كفش
۱.۳۸ استراحت دادن به پاها
۱.۳۹ دعاى پوشيدن كفش
۱. فضيلت آراستن
(مقدّمه:)
از احاديث معتبر و فراوان استفاده مىشود كه پوشيدن لباس تميز و خوب و آراستن و زينت كردن مناسب خويش، در صورتى كه هزينه آن از راه حلال به دست آمده و در شأن انسان باشد، مستحب وموجب خشنودى پروردگار عالميان است. امّا اگر از راه حلال ممكن نباشد بايد به قدر امكان بسنده كرد، تا زيادهخواهىهاى پوشاك مانع بندگى و عبادت نشود و چنانچه خداوند متعال درهاى روزى را بر كسى گشود، هم خود او از آن به شايستگى بهره برد و هم ديگران را در آن سهيم كند و اگر بر او تنگ گرفت، قناعت پيشه سازد و خود را به حرام و حتّى اموال مشتبه آلوده نكند. (به رواياتى در اين زمينه توجّه فرماييد:)
اظهار نعمتهاى پروردگار
۱. از امام صادق عليه السلام روايت شده است كه فرمود: «هرگاه خداوند نعمتى به بنده خود دهد و آثار آن نعمت بر آن بنده آشكار شود، او ذاكر (وشاكر) نعمت پروردگار و دوست خداوند ناميده مىشود،امّا اگر آثارنعمت در (گفتار وكردار) او ظاهر نشود، دشمن خدا و تكذيبكننده نعمت پروردگار شمرده خواهد شد».[۱]
۲. در حديثى ديگر فرمود: «هرگاه خداوند نعمتى به بندهاش كرامت كند،دوست دارد اثر آن نعمت را بر او ببيند».[۲]
۳. نيز در سخنى فرمود: «خداوند متعال زينت و اظهار و ابراز نعمت را دوست دارد و از ترك زينت و اظهار فقر و بدحالى بيزار است. دوست دارد آثار نعمت را در بندهاش ببيند. (مثل اينكه) لباس خود را خوشبو سازد، از منزلش به خوبى نگهدارى كند، خانهاش را جاروب كرده، آن را تميز نگاه دارد و حتّى روشن كردن خانه پيش از غروب آفتاب[۳] ، فقر را زايل مىكند و بر روزى مىافزايد».[۴]
خود را براى خودىها بياراييد
از امير مؤمنان على عليه السلام روايت شده است كه فرمود: «همانگونه كه به هنگام ملاقات با غريبهها خود را مىآراييد تا شما را در بهترين حال ببينند، براى برادران مؤمن نيز خود را بياراييد».[۵]
لباس خوب از مال حلال
يوسف بن ابراهيم، از راويان حديث، مىگويد: خدمت امام صادق عليه السلام رسيدم در حالى كه لباسهايى خوب (از خز)[۶] پوشيده بودم. پرسيدم: نظرتان در مورد اين لباسها چيست؟ فرمود: اشكالى ندارد زيرا امام حسين عليه السلام به هنگام شهادت از همين لباس بر تن داشت و هنگامى كه حضرت على عليه السلام به عبداللّه بن عبّاس مأموريّت داد تا با خوارج نهروان مذاكره كند، بهترين لباسها را پوشيد و با بهترين عطرها خود را خوشبو ساخت و بر بهترين اسبان سوار شد و رو به آنها رفت. خوارج چون او را در آن حال ديدند، گفتند: تو از بهترين مردمانى، پس چرا لباس جبّاران بر تن دارى و بر مرك