ج. این احتمال نیز وجود دارد که مراد از (دجّال)، همان سفیانى باشد که در کتابهاى عامه، بیشتر به عنوان (دجال) و در کتابهاى خاصه به عنوان (سفیانى) آمده است. گرچه از بعضى جهات، خروج دجال و سفیانى، یکسانند و هر دو دعوت به باطل مى کنند و با توسل به حیله گرى و تزویر، مردم را مى فریبند، به مبارزه با جناح حق بر مى خیزند و سرانجام به هلاکت مى رسند و… ولى با دقت در روایات خروج سفیانى و روایات مربوط به خروج دجّال، در مى یابیم که بین این دو فرقهاى زیادى وجود دارد و اگر اصل خروج دجّال را امرى مسلّم بدانیم، ناچار باید فردى غیر از سفیانى باشد. مثلاً، دجّال، ادعاى ربوبیّت مى کند و کافر است، ولى دلیلى بر کفر سفیانى نداریم.