زشـتی ارتباط با نامحرمان در همهی امتها ... و ماکان امک بغیا ... و مادر بدکار نداشتی (1) ارتباط غیرانسانی و غیرشرعی بین محرم و نامحرم در همهی ادیان الهی و امتهای گذشته و نزد همهی عقلا و دانایان زشت و ناپسند بوده است. در کمتر جامعه ای میتوان یافت کـه عقل جمعی آن جـامعه و نیز عالمان و مصلحانشان ارتـباط غـیر درست بـین زن و مرد نامحرم را 1- مریم 28. بپسندند و آن را مجاز بشمارند. البته در طول تاریخ افراد، گـروه ها و حـتی اقشاری بوده اند که چنین روابطی را داشته اند اما، کم تر جامعهی سالم و افراد عاقل و غیرتمندی را میتوانیافت که آن را پذیر فته و تأیید کرده باشند. مفسر تفسیر نور ذیل آیه بالا نوشته است: از والدین و خانواده صالح، جز فرزند صالح انتطار نیست. انجام کـار بد از دودمان شریف بیش تر مورد سرزنش است. در تفسیر راهنما ذیل این آیه آمده است: قوم مریم با بیان عفت و پاکـدامنی پدر و مادری، او را در فرزنددار شدن بدون ازدواج سر زنش کر دند. درس هایی برای زندگی امروز 1- فر هنگ سازی درست براساس حدود الهی و نه عرفهای ضد دین باید در دستورکار عقلای جامعه و دست اندرکاران امور قرار بگیر د. 2- ارتباط با نامحرم باید بـه عنوان یک ضد ارزش در جامعه جا بیفتد. 3- باید جایگاه ازدواج دائم و موقت در جامعه تقویت شده و مسیر اعمال غرایز از راه درست از این رهگذر تسهیل گردد. 4- ارتباط محرم و نامحرم باید به صورت یک فرهنگ ضد ارزش و قبیح در بین مردم رواج یابد. 5- پـیروان هـمهی ادیـان و مذاهب بـرای پاکسازی جوامـع از ننگ ارتـباطهای ناسالم و مخرب جنسی باید با هم هـمکاری و همفکری کنند.