با سلام، اخیراً مطلبی که سخنور محترم جناب آقای حامد کاشانی، برداشت کرده بودند، مجددا نشر داده شد.
جهت تنویر اذهان به بیان چند نکته بسنده میکنیم و بقیه مطالب را انشاالله در جزوهای مفصل بیان میکنیم:
اول: تاریخسازی یعنی ایجاد و ابداع تاریخ، ولی آنچه استاد بندانی بیان کرده بودند، یک پیشنهاد و انتخابی بود از مجموع روایات تاریخی، و این تاریخسازی نیست.
وقتی در رابطه با یک موضوع، چند گذاره و نقل وجود دارد و چون ما علم به واقع نداریم و هرکدام محتملالوقوع است، یکی از آنها را براساس مصلحتهایی انتخاب میکنیم.
در طول تاریخ شیعه، گاهی، روزهایی که برای مناسبتها تعیین شده، مبتنی بر مصلحتها و ذوق و سلیقهها بوده است؛ مثلاً براساس شهرت و صحّت و عمل اصحاب به روایتی، در بین بزرگان و شیعیان مرسوم شده و ادب میکردند.
مانند شیعیان عراق که شهادت امام مجتبی علیهالسلام را در هفتم صفر تعظیم میکنند.
یا نسبت به شهادت حضرت زهرا سلاماللهعلیها که بعضی، قولِ تاریخی-حدیثی ۴۰ روز یا ۷۵ روز و یا ۹۵ روز را بیشتر تعظیم میکنند و این ایرادی ندارد چون روزی برای مواساة تعین شده است.
حال، بهعنوان مثال، اگر محقّقی براساس قرائن تاریخی و حدیثی توصیه کند که ولادت حضرت موسیبنجعفر علیهماالسلام را در هفتم ماه صفر تعظیم نکنید و در ماه ذیحجه تکریم کنید، جدای از اینکه تاریخسازی نکرده، خوب است که مؤمنین بررسی کنند و اگر معقول دیدند، تبعیت نمایند.
دوم: اتفاقاً عدهای از بزرگان مانند علّامه مامقانی رحمهالله در کتاب تنقیحالمقال نیز گوید: «جمع بین روایات
این است که عقد در یکم ذیالحجه اتفاق افتاده باشد و ازدواج، در ششم ذیالحجه»(ر.ک: الموسوعةالکبری عن فاطمةالزهراء علیهاالسلام ج ۴ ص ۷۵).
و همچنین علّامه ابنشهرآشوب مازندرانی رحمهالله در کتاب مناقبآلابیطالب علیهمالسلام مینویسد: «عقد در یکم یا ششم ذیالحجه بوده و ازدواج، در ششم ذیالحجه اتفاق افتاده است» (ر.ک: الموسوعة الکبری عن فاطمة الزهراء علیهاالسلام ج ۴ ص ۲۶).
شیخ طوسی رحمهالله هم در کتاب امالی، ششم ذیالحجه را بهعنوان روایتی، پس از نقل روایتِ ماه شوال، ذکر مینماید و یادی از اول ماه ذیالحجه نمیآورد، و هیچکدام را بهعنوان قول مختار خودشان مشخص نمیکند اما در کتاب مصباحالمتهجّد، بعد از ذکر اول ماه ذیالحجه، روایت ششم را یادآوری میکند.
اما شیخ مفید رحمهالله در کتاب مسارّالشعیه ازدواج را در یکم ذیالحجه میآورد، ضمن اینکه ایشان در همان کتاب سالروز عقد را در ١۵ رجب ذکر کرده است، و در بعض نسخههای مسارّالشعیه ۲۱ محرم را بهعنوان روزی نقل کرده که حضرت زهرا سلاماللهعلیها به خانهٔ حضرت علی علیه السلام نقل مکان کردند(ازدواج).
روایتی از امام باقر و امام صادق علیهماالسلام مؤید قول ازدواج در ماه ذیالحجه است.
سوم: علاوه بر مستندات ذکرشده، قول ششم ذیالحجه به فرمودهٔ آیت الله میرزا جواد تبریزی رحمهالله بوده است، و کلام استاد بهجهت حرمت شام شهادت امام جواد علیهالسلام، و بنابر قول کتبِ متاخّر در دفننشدن بدن مطهّر امام جواد علیهالسلام تا سه روز بوده است، که ناقل آن مجتهد بیرجندی رحمهالله در کتاب کبریت احمر است.
در پایان لازم به ذکر است که:
در قطعه تصویری اشاره شده که مربوط به چندین سال پیش بوده است، بهجهت مطالبی که مربوط به اثبات ولایت بوده، به کتب فریقین ارجاع داده شده است، و در ادامه، سبقِ لسانی صورت گرفته با ارجاع به کتب فریقین. البته همان سال هم پاسخ مختصر و غیرمستقیمی در منابر داده بودیم.
والسلام علی من اتبع الهدی.