داده‌های آنلاین درباره میزان مشارکت در انتخابات چه می‌گویند؟ 🔹با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات مجلس بحث درباره میزان مشارکت،افزایش یافته است. یکی از روش‌های بررسی این موضوع رجوع به داده‌های آنلاین است. هرچند از طریق بررسی داده های آنلاین میزان مشارکت در انتخابات را نمی‌توان تخمین زد، اما تغییر حساسیت مردم به انتخابات را می‌توان بررسی کرد. 🔸داده‌های توئیتر نشان می‌دهد که موضوع انتخابات در توئیتر از سه هفته پیش کمی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است که این امر نیز در سایه هشتگ‌هایی که توسط جریان انقلابی ترند شد و رقابت‌های میان آن‌ها قابل تحلیل است. ذکر این نکته مهم است که حساسیت به انتخابات در توئیتر در این سه هفته اخیرچندان تغییری نکرده است و انتشار لیست‌های انتخاباتی تغییر محسوسی درآن محیط که عمدتا سیاسی‌تر است،ایجاد نکرده است. 🔹اما داده‌های تلگرام وگوگل وضعیت متفاوتی را نشان می‌دهد.روندی که در جستجوهای گوگل و پست‌های تلگرامی مشاهده می‌شود بیانگر افزایش جستجوها راجع به انتخابات و افزایش مطالب کانال‌های تلگرامی در این خصوص است.در تلگرام از زمان انتشار لیست‌های انتخاباتی، افزایش محسوس مطالب کانال‌های تلگرامی راجع به انتخابات مشاهده می‌شود. 🔸داده‌های گوگل از این حیث ارزش توجه بیشتری دارد چون بیانگرجستجوهای مردم است.این جستجوها راجع به انتخابات از هفته پیش ناگهان شدت بیشتری گرفته است. 🔹اگر فرض کنیم میان جستجو راجع به انتخابات و مشارکت در انتخابات همبستگی وجود دارد، بر اساس داده‌های گوگل می‌توان گفت که استان‌های کهگیلویه و بویر احمر، خراسان جنوبی، ایلام، چهارمحال و بختیاری و قم بیشترین میزان مشارکت را خواهد داشت. در سوی دیگر نیز البرز، تهران و اصفهان کمترین جستجو راجع به انتخابات را داشته‌اند و احتمالا انگیزه کمتری برای مشارکت در این استان‌ها باشد. 🔸ذکر این نکته ضرورت داردکه افزایش جستجوها راجع به انتخابات لزوما به‌معنای افزایش مشارکت نیست؛ چرا که تلاش برای آگاهی از لیست‌های انتخاباتی توسط کسانی که ازگذشته قصد شرکت در انتخابات داشتند، خودمی‌تواندمنجربه افزایش جستجو در گوگل شود.با این‌حال این داده‌ها رابه‌معنای افزایش حساسیت بخشی از مردم به موضوع انتخابات می‌توان تفسیر کرد.