یکی از بسترهای مهم برای آموزش مفاهیم مالی، بستر بازارچه است؛ اما برای بهرهگیری بهتر از بازارچه لازم است بچهها قبل از اقدام به فعالیت در بازارچه مفاهیم مربوط به بازارچه، اصول، بایدها و نبایدها را آموخته باشند.
🔹 مدیریت مالی، کارگروهی، خریدوفروش، قواعد قیمتگذاری، قواعد کسبوکار، اخلاق کسبوکار و مهارتهای مذاکره، حتی فرایندهای تولید و ایده پردازی تا اجرا همه مفاهیمی هستند که بچهها با حضور در بازارچه میتوانند تجربه کنند.
🔹تجربه بازارچه بهتر است از سن ۹ تا ۱۰ سال آغاز شود؛ به شرط آنکه با مفاهیم اولیه آن آشنا شده باشند. در این صورت بهترین نوع آن، بازارچهای است که بچهها تولیداتشان را ارائه دهند. اخلاق کسبوکار از همان ابتدا باید به بچهها آموزش داده شود؛ اینکه در قیمتگذاری، به هر قیمتی نفروشند. بچهها باید بدانند محصولشان را نباید به مشتری تحمیل کنند.
🔹آنچه در بحث بازارچه مدارس اهمیت دارد، ویژگیهای بستری است که مدرسه ایجاد میکند.اگر هدف بازارچه خیریه باشد، باید از دانشآموزان خواسته شود درصورت تمایل درصدی از سودشان را به آن کار خیر اختصاص دهند. این مشارکت نباید اجباری باشد.
🔹بازارچه نباید به بستری برای چشموهمچشمی خانوادهها تبدیل شودیا مادران نباید بازارچه را محفلی برای هنرنماییهایشان بدانند و خلاقیت خودشان را دخیل کنند. صفر تا صد تولید و روش محصول باید به خود دانشآموزان واگذار شود.
#بازارچه
#سواد_اقتصادی
@mostafaschool