✅ مقام «فوق ارزش»، مقدس و الهی قضاوت در اسلام 🔸اینکه مزد گرفتن برای قضا و حتی برای اِفتاء جایز نیست برای چیست؟ مشکل مزد گرفتن برای اِفتاء و قضا غیر از مسئله «اخذ اجرت بر واجبات» است. یک «کار خدایی را انجام دادن» است در مقابل پول. 🔹من عقیده‌ام ‌این است که شبهه شرعی اجرت گرفتن در مسائلی مثل افتاء و قضا نه به خاطر قصد قربت است که نفس کار یعنی تقدس کار و قداست آن، فوق ارزش است. 🔸مثل خود پیغمبری کردن است که پیغمبر بخواهد مزد بگیرد. مسئله این نیست که پیغمبر بگوید من از مزد خودم گذشته‌ام. نه، اصلا مسئله بالاتر از ‌این حرف‌هاست که بخواهد در حد خرید و فروش قرار بگیرد که من در مقابل‌ این افتائی که می‌کنم یک قِران می‌گیرم تا فتوای خودم را ذکر کنم. 🔹در قضا هم همین طور است. یعنی اصلا عظمت کار، شرافت کار، الهی بودن کار، نیابت از خدا و رسول و پیغمبر کردنِ کار است که اجازه نمی‌دهد که قاضی در مقابلش پول بگیرد و لذا باید از بیت‌المال تأمین بشود. 📗 استاد مطهری، مقدمه‌ای بر حکومت اسلامی، ص۸۹ (باتلخیص) 🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 eitaa.ir/motahari_ir